به نام خداوند بخشاینده مهربان
درباره نویسنده واهداف وبلاگ
حبیب ماهری کارشناس ومشاور امور محیط زیست، با 30 سال سابقه وتجربه، عاشق طبیعت ایران زمین هستم وهدفم بالا بردن فرهنگ زیست محیطی جامعه از طریق فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز است. این وبلاگ سعی دارد، مسایل زیست محیطی را مورد نقد وبررسی قراردهد
آزمایشگاه شیمی آب (مرجع و معتمد) سازمان حفاظت محیط زیست
آنالیز و اندازه گیری
پارامترها:
(PH,COD,BOD,TDS,TSS,EC,DO)
قلیائیت کل(کربنات و بیکربنات)
سختی کل،کلسیم،منیزیم،کدورت،دترجنت،کلراید،فسفات،آمونیاک،سولفات،نیترات
ونیتریت.
بخش هوا- منابع ثابت: NO,NO2,CO,CO2,O2,NOx,SO2,CxHy,H2S
منابع سیار: PM10
:Web Site
http://bahare-tabiat.blogfa.com
http://bahare-tabiat.blogsky.com
تماس با بهار طبیعت:
مردابی در مکزیک
باکتریهای مرداب کواترو سینگاس میتواند راز حیات در سیارات دیگر را برملا کند
مردابی در مکزیک؛ کلید حل معمای حیات مریخی
کواترو سینگاس منطقهای در شمال مکزیک است که به خاطر داشتن برخی ویژگیهای خاص و نیز مرداب بزرگی که زیستگاه برخی از انواع نادر باکتریهاست در دنیا منحصر به فرد است. آب و دمای زیاد در میلیونها سال پیش سبب شکلگیری صخرههایی از جنس سنگ گچ در کواترو سینگاس گردید. جالب اینجاست که تصاویر گرفته شده توسط مریخ نورد کیوریسیتی از برخی قسمتهای مریخ نشاندهنده شباهتی شگفتانگیز بین این دو منطقه روی مریخ و روی زمین است. همین امر گروهی از پژوهشگران را به فکر بررسی جدیتر حیات باکتریها در این منطقه غیرقابل سکونت از مکزیک انداخت. وجود ترکیبات گوگردی حاصل از گذارههای آتشفشانی و مواد معدنی موجود در بستر دریا (کربناتها و مولکولهایی دارای منیزیم) برای شکلگیری سنگ گچ ضروری است. میلیونها سال قبل در این منطقه زمین گدازه زیر بستر دریا بسیار فعال بود. در واقع همین فعالیت شدید گدازههای زیر بستر دریا سبب جابهجایی قارهای در دوره ژوراسیک شده بود. حدود 200 میلیون سال قبل بود که ابر قاره «پانجه آ» دچار گسستگی شد و قسمتی از آن به سمت شمال کره زمین حرکت کرد و به این شکل قارهها در مکان کنونی خود قرار گرفتند. اما در مورد مریخ اوضاع متفاوت است. دانشمندان نتوانستهاند حرکت تکتونیک را در پوسته این سیاره شناسایی کنند. با این حال بر این باورند که احتمالا یک شهاب سنگ بسیار بزرگ سبب ایجاد شکاف در دریای موجود در سطح مریخ شده است. این که در بخشی از این سیاره سنگ گچ پیدا شده، نشان میدهد که در گذشته آب موجود روی سطح این سیاره سرشار از مواد معدنی بوده و به خاطر برخورد شهاب سنگی بزرگ و ایجاد شکاف در دریای موجود در سطح مریخ، گوگرد نیز شکل گرفته است. پیدا کردن مکانی در روی زمین که شباهت به محیطهای فضایی ازجمله سطح مریخ داشته باشد به هیچ وجه کار سادهای نیست، اما کواترو سینگاس در این میان یک استثناست. همین امر زیستشناسان فضایی را به فکر بررسی زندگی باکتریهای این مرداب و ساختار ژنتیکی آنها انداخت.
باکتریهای مرداب کواترو سینگاس
توانایی زیاد این باکتریها برای انطباق با محیط خشن این منطقه موجب شگفتی دانشمندان شد. همچنین یافتههای حاصل از این بررسیها نشان داد که دو گروه اصلی از باکتریها در این مرداب حضور دارند.
گروه اول که باکتریهای «سبز» هستند و توانستهاند خود را با کمبود نیتروژن وفق دهند.
گروه دوم باکتریهای «قرمز» هستند که از باکتری سودوموناس (Pseudomonas) و نیز میکروارگانیزمهایی که میتوانند بدون فسفر زندگی کنند به وجود آمده اند. همچنین گروهی دیگر از باکتریها وجود دارند که آبی بوده و درلایههای زیرین زندگی میکنند که البته تعدادشان از این دو گروه کمتر است.
بررسی نحوه استفاده این باکتریها از فسفر میتواند به درک بهتر وضع حیات در سیارات دیگر که در آنها چندان خبری از فسفر و سایر مواد معدنی نیست کمک کند. نکته جالبی که در مورد حیات باکتریها وجود دارد این است که این موجودات توانستهاند پس از بسیاری از تحولات مهم در حیات زمین ازجمله انقراض دایناسورها و بسیاری از موجودات آبزی دوران کهن همچنان به حیات خود ادامه دهند، اما تنها چیزی که نمیتوانند خود را با آن وفق دهند نبود آب است. بی شک پژوهشهای بیشتر در مورد باکتریهای مرداب کواترو سینگاس میتواند به بشر برای درک راز حیات در سیارات دیگر کمک کند.
منبع:
marsdaily
عقیمسازی موشها در تهران
به علت پرهزینه بودن عمل عقیمسازی موشهای تهران، تاکنون اقدامی در این زمینه از سوی مدیریت شهری صورت نگرفته است. (رد هرگونه جهش ژنتیکی موشهای تهران)
موشهای سطح شهر تهران نوعی جانور جونده به نام رت (Rat) هستند که ماهیت آنها با موش خانگی متفاوت است. با وجود اینکه رت از نظر جثه درشتتر از موش خانگی است، اما با توجه به شباهت ظاهری این دو، مردم «رت» را هم که در برخی جویها و کانالهای سطح شهر دیده میشود، به عنوان موش میشناسند. شهرداری برای مقابله با این جانوران موذی از روشهای تلفیقی استفاده میکند. روشهایی همچون استفاده از تفنگ بادی، ارسال دود، پاکسازی محیط و آموزش و اطلاعرسانی به شهروندان برای مقابله با افزایش جمعیت موش در سطح شهر بهکار گرفته میشود.
آمار لاشههای جمعآوری شده:
به دلیل ارائهنشدن آمار هفتگی از سوی مناطق 22گانه، آمار درستی از لاشههای جمعآوری شده وجود ندارد. سه عامل آب، غذا و پناهگاه در ازدیاد جمعیت موش نقش دارد. حذف هریک از این عوامل موجب کاهش جمعیت موشها میشود. بنابراین شهروندان با خودداری از ریختن زباله در جویها، نقش مهمی در کاهش جمعیت این جانور موذی دارند.
سمومی که شهرداری تهران برای مقابله با موش استفاده میکند:
سموم به کار گرفته شده توسط شهرداری تهران مورد تائید وزارت بهداشت و سازمان حفظ نباتات کشور است و دربیشتر کشورهای جهان هم استفاده میشود.
منبع:
مدیر کمیته مدیریت پسماند و کنترل جمعیت جانوران موذی شهری ستاد محیطزیست شهرداری تهران
زندگی دوباره برای باتریهای قدیمی
زبالههای الکتریکی، باتری ها، لوازم کامپیوتری و پانلهای خورشیدی جزو مهمترین آلایندههای زیست محیطی محسوب میشوند. استفاده مجدد از این قبیل وسایل همیشه به ساخت مجدد آنها اولویت دارد. بتازگی طرحی مطرح شده که از طریق آن میتوان باتری های الکتریکی ماشینها را مجددا در نیروگاهها مورد استفاده قرار داد. در ذیل به این مطلب پرداخته خواهد شد. ایده جدید کمپانی ماشینسازی جنرال موتورز برای تامین انرژی ساختمانهای مسکونی استفاده از چند باتری الکتریکی قدیمی است. آیندهای را تصور کنید که در آن باتری های الکتریکی قدیمی به منبع تامین انرژی نیروگاهها در زمان قطع برق مبدل شدهاند. استفاده کارآمد از هر نوع انرژی تجدیدپذیر میتواند راه را برای استفاده از سایر انرژیهای تجدیدپذیر هموار کند. ایده استفاده از باتری های الکتریکی قدیمی نیز اکنون یک گام به جلو برداشته است. این گام زمانی برداشته شد که باتری های قدیمی الکتریکی ماشینها را برای تامین برق مصرفی پنج واحد مسکونی ظرف مدت زمان بیشتر از دو ساعت به کار گرفتند. این طرح توسط کمپانی اتومبیلسازی جنرال موتورز و شرکت سوئدی ایبیبی یکی از بزرگترین کمپانیهای صنعت برق جهان به مرحله اجرا درآمده است. در این طرح از پنج بسته باتری لیتیوم ـ یون از نوع باتری های دوگانه که میتوان آنها را با پریز برق شارژ کرد، استفاده شده است. باتری ها به صورت رشتهای در یک قالب کاملا جدید در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند. طرح اولیه باتری ها بر این مبنا بود که آنها با کمک مایعات بخصوصی خنک نگه داشته شوند، اما در طرح جدید از جریان هوا برای خنک نگه داشتن آنها استفاده میشود. از این باتری ها دیگر نمیتوان در ماشینها استفاده کرد چون دوره عمر مفید آنها برای این کار تمام شده است، منتهی شرکتهای سازنده عمر مفید این باتری ها را در طرح جدید حدود ده سال تخمین زدهاند و به این ترتیب زندگی جدیدی برای این بازنشستگان فراهم کردهاند. الکساندرا گودسون، مدیر توسعه بازرگانی بخش مدولهای ذخیره انرژی در شرکت ایبیبی میگوید که انتظار همگان از ماشین بسیار بالا ست. همه میخواهند ماشین را به راحتی روشن کنند و بسرعت هم راه بیفتند؛ اما از طرف دیگر کاربرد شبکههای ذخیره انرژی چنین نیست. این منابع باید به طور آهسته، اما همیشگی انرژی را تامین کنند. منابع تجدیدپذیر از این دست اغلب به سرعت تخلیه میشوند. بهعنوان مثال انرژی اغلب باتری های الکتریکی ظرف مدت دو ساعت کاملا تخلیه میشود.
مسیر ناهموار انرژیهای تجدیدپذیر
طرح استفاده از باتری های برقی کهنه پیشتر در محیط آزمایشگاه به دقت مورد مطالعه قرار گرفته است. پابلو والنسیا یکی از مدیران ارشد شرکت جنرال موتورز است که در زمینه طول عمر باتری ها تحقیق میکند. این ایده شاید زمانی غیرممکن به نظر میرسید، اما همین امر غیرممکن بزودی جنبه صنعتی پیدا خواهد کرد. به منظور آزمایش دقیقتر قرار است که یکی از شرکتهای تاسیساتی و خدماتی از این باتری ها بهعنوان ترانسفورماتور یا مبدل در مقیاسی گسترده استفاده کند. استفاده از باتری های الکتریکی فرسوده در شبکه برقرسانی به دلیل ولتاژگذاری کوتاهمدت میتواند به نفع شبکه هم باشد. محققان بر این باور هستند که در درازمدت شاید بتوان به نوعی یکپارچگی در تولید و مصرف نیز دست پیدا کرد. مدیر بخش زیرساختهای انرژی شرکت جنرال موتورز، خانم بریتا گروس میگوید که مدیریت انرژی بادی کابوس اپراتورهای شبکه برقرسانی است. این انرژی دائم کم و زیاد میشود، حتی ممکن است گاهی به دلیل توقف باد نتوان ظرف چند روز هم آن را بارگذاری کرد. از نظر او مدیریت انرژی بادی مستلزم تلاش شدید و بیوقفهای است. اما در عین حال ولتاژگذاریهای کوتاهمدت بسیار زیاد در باتری اتومبیلهای برقی بیشترین ظرفیت الکتریکی را ظرف مدت 50 سال برای واحدهای مسکونی به ارمغان خواهد آورد. البته مشکلاتی هم وجود دارد و مهمترین آنها برمیگردد به اینکه شبکه برای استفاده از چنین ظرفیتی طرحریزی نشده است. در هر حال برای آنکه بتوان از این منبع انرژی استفاده کرد باید حتما تغییراتی در بخش زیرساختها اعمال شود.
منبع :
nationalgeographic