انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

توتیای دریایی، شکاری که شکارچی را می بلعد

به نام خداوند بخشاینده مهربان

 

 

 

 

درباره نویسنده واهداف وبلاگ (Habib_Maheri Environmental Engineer )

 

 

حبیب ماهری کارشناس مهندسی محیط زیست، با تجربه، عاشق طبیعت ایران زمین هستم وهدفم بالا بردن فرهنگ زیست محیطی جامعه از طریق فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز است. این وبلاگ سعی دارد، مسایل زیست محیطی را مورد نقد وبررسی قراردهد

 

 

آزمایشگاه شیمی آب (مرجع و معتمد) سازمان حفاظت محیط زیست

 

 

آنالیز و اندازه گیری

 

 

پارامترها:

 

 

(PH,COD,BOD,TDS,TSS,EC,DO)

 

قلیائیت کل(کربنات و بیکربنات)

 

سختی کل،کلسیم،منیزیم،کدورت،دترجنت،کلراید،فسفات،آمونیاک،سولفات،نیترات  

 

ونیتریت.

 

بخش هوا- منابع ثابت: NO,NO2,CO,CO2,O2,NOx,SO2,CxHy,H2S

 

منابع سیار: PM10

 

 :Web Site

 

http://bahare-tabiat.blogfa.com

 

 

 

http://bahare-tabiat.blogsky.com  

 

 

 

http://www.maheri.8m.com

 

 

 

تماس با بهار طبیعت: 

 

 bahare_tabiat@yahoo.com 

 

 

              

 

 

 

  

 

توتیای دریایی، شکاری که شکارچی را می بلعد


توتیاهای دریایی که برخی به آنها خارپشت دریایی می گویند، آبزیان کوچک و خارداری هستند که بواسطه همه چیزخواری مسئولیت پاکسازی بستر دریاها و اقیانوس ها را به عهده دارند. توتیاهای دریایی در اقیانوس های سراسر جهان اعم از نواحی عمیق و حتی نواحی کم عمق زندگی می کنند. آب های سرد و بویژه نواحی قطبی از جاهایی هستند که توتیاها در آنها بندرت ثبت می شوند. خلیج فارس یکی از زیستگاه های شاخص این خارداران کوچک است. گونه موسوم به Ehinometra mathaei یک گونه از توتیاهای دریایی است که معمولادر آب های کم عمق خلیج فارس و دریای عمان یافت می شود. در مجموع حدود 200 گونه مختلف از توتیاهای دریایی در ابعاد و شکل های مختلف در جهان به ثبت رسیده است. توتیای دریایی سرخ یکی از نام آشناترین موجودات زنده کره زمین است که طول عمر آن در برخی موارد حتی به 200 سال هم می رسد.توتیاهای دریایی تاثیرات عمده ای روی ساختار و وضعیت دینامیکی زیستمندان نواحی جزر و مدی دریاها و سواحل دارند. تحقیقات پروفسور وود و همکارانش در سال 2008 میلادی (1387 ه .ش) نشان داد که افزایش غیرمتعارف جمعیت توتیاهای دریایی در مناطق معتدل می تواند به خالی شدن نواحی وسیعی از جلبک های ماکرو و سایر زیستمندان منجر شود. توتیاهای دریایی به واقع همه چیزخوار هستند، اما منبع غذایی عمده آنها از جلبک هایی تامین می شود که در لابه لای مرجان ها و صخره های سنگی زیست می کنند.پروفسور وود و همکارانش در تحقیقات خود نشان دادند تغییراتی تا به این اندازه ملموس در ساختار بیولوژیکی و وضعیت فیزیکی جوامع زیستی نواحی ساحلی می تواند تاثیرات فاجعه باری را برای کل اکوسیستم به همراه داشته باشد. این به آن معناست که انفجار جمعیت توتیاهای دریایی نه تنها ذخایر گیاهی بلکه حتی زیستگاه های ارزشمندی مثل آب سنگ های مرجانی را نیز تهدید خواهد کرد. نابودی زیستگاه های پرتنوع هم در نهایت بقای میلیون ها موجود زنده اعم از ماهیان، کوسه ها و در مراحل بعدی انسان ها را به مخاطره خواهد کشاند.

   

کاهش جمعیت یکی، افزایش جمعیت دیگری

 

کنش و برهم کنش موجودات زنده در هر اکوسیستم به حدی حساب شده است که در شرایط طبیعی مانع بروز فجایعی مثل انفجار جمعیت یک گونه خاص می شود. در مورد کنترل جمعیت توتیاها نیز این کوسه ها هستند که به عنوان یکی از مهم ترین شکارچیان آنها می توانند کمک موثری در حفظ تعادل محیط زیست دریاها کنند. در حال حاضر افزایش جمعیت توتیاهای دریایی در خلیج فارس یکی از نگرانی ها و دغدغه های کارشناسان محیط زیست است.چرا حفاظت از کوسه های خلیج فارس از نظر متخصصان امری حیاتی است، یکی از غذاهای روزانه کوسه ها، توتیای دریایی است. کاهش چشمگیر تعداد کوسه ها افزایش جمعیت یا به عبارت دیگر انفجار جمعیت توتیای دریایی را به دنبال دارد که این ازدیاد جمعیت توتیا، نه تنها ذخایر گیاهان دریایی، بلکه حتی مرجان ها و اسفنج ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.همین مساله ساده است که باعث برهم خوردن توازن جمعیت آبزیان دریایی می شود. از سوی دیگر نابودی مرجان ها به علت انفجار جمعیت توتیای دریایی خطرات زیادی را به دنبال خواهد داشت. در سال های گذشته از سوی برخی کارشناسان این موضوع مطرح شد که برای کنترل جمعیت توتیاهای دریایی نمی توان موجوداتی را وارد آب های خلیج فارس کرد که خوراکشان توتیا باشد؛ زیرا معرفی و وارد کردن این موجودات علی رغم کنترل احتمالی جمعیت توتیاهای دریایی ممکن است به تاثیرات و عواقب سوء دیگری در محیط زیست منطقه منجر شود.اگر همگان تاثیر وجود کوسه ها را در محیط دریایی و خصوصا در کنترل جمعیت توتیاهای دریایی بخوبی درک کنند آنگاه پی خواهند برد که یکی از مهم ترین راه حل های نجات اکوسیستم خلیج فارس حضور فعال کوسه هاست.

 

منابع:

 

Researchgate

A-z-animals

Sharks-world

Beachchairscientist/Marinebio