انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

معادن تایباد زیستگاه درنا را تهدید می‌کند ،کیسه‌‌های پلاستیکی

 به نام خداوند بخشاینده مهربان 

 

 

 

 

 فرا رسیدن ایام محرم و سالروز شهادت ابا عیدلله الحسین تسلیت باد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درباره نویسنده واهداف وبلاگ

 

 

حبیب ماهری کارشناس ومشاور امور محیط زیست، با 30 سال سابقه وتجربه، عاشق طبیعت ایران زمین هستم وهدفم بالا بردن فرهنگ زیست محیطی جامعه از طریق فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز است. این وبلاگ سعی دارد، مسایل زیست محیطی را مورد نقد وبررسی قراردهد

 

 

آزمایشگاه شیمی آب (مرجع و معتمد) سازمان حفاظت محیط زیست

 

 

آنالیز و اندازه گیری

 

 

پارامترها:

 

 

(PH,COD,BOD,TDS,TSS,EC,DO)

 

قلیائیت کل(کربنات و بیکربنات)

 

سختی کل،کلسیم،منیزیم،کدورت،دترجنت،کلراید،فسفات،آمونیاک،سولفات،نیترات  

 

ونیتریت.

 

بخش هوا- منابع ثابت: NO,NO2,CO,CO2,O2,NOx,SO2,CxHy,H2S

 

منابع سیار: PM10

 

 :Web Site

 

http://bahare-tabiat.blogfa.com

 

 

 

http://bahare-tabiat.blogsky.com  

 

 

 

http://www.maheri.8m.com

 

 

 

تماس با بهار طبیعت: 

 

 bahare_tabiat@yahoo.com 

 

 

                       

http://www.blogsky.com/users/blogs/logo/jafary21.gifhttp://www.blogsky.com/users/blogs/logo/jafary21.gif

http://www.blogsky.com/users/blogs/logo/jafary21.gif 

 

               

  بهار طبیعت  

 

 

 

 

 

 

معادن تایباد زیستگاه درنا را تهدید می‌کند

 

 

 

 

 

 

وجود معادن و بهره‌برداری از آنها در دشت کرات تایباد خراسان رضوی موجب فرسایش این منطقه شده و با تاثیر بر اراضی کشاورزی، زیستگاه نادر پرندگان را در این دشت در معرض تهدید قرار داده است. بهره‌برداری از معدن با توجه به وضعیت توپوگرافی و جهت شیب به سمت اراضی کشاورزی دشت کرات، چنانچه بدون ضابطه صورت گیرد باعث فرسایش شدید آبی و بادی شده و تاثیرات مخرب و جبران‌ناپذیری بر اراضی کشاورزی پایین دست دشت کرات خواهد داشت. این اداره به دلیل کمبود نیرو آنچنان که باید نمی‌تواند بر این مقوله نظارت کند که جای نگرانی است و مسئولان باید چاره‌ای بیندیشند و متولی این بخش در شهرستان فعال شود. شهرستان تایباد دارای 2 اکوسیستم کوهستانی و کویری است و از تنوع زیستی مطلوبی برخوردار است. تنوع زیستی به نحوی است که در اکوسیستم‌های کوهستانی این منطقه گونه‌های باارزش از قبیل پلنگ، قوچ و میش وحشی و خوک و در اکوسیستم کویری آن گونه‌های شاخص جانوری از قبیل آهو و کفتار مشاهده می‌شود. انواع مختلف پرندگان از قبیل کرکس، بالابان، عقاب طلایی، شاه باز، دلیجه، هوبره، کبک و تیهو واز انواع مارها، بزمجه و لاک‌پشت آسیایی نمونه‌هایی از تنوع زیستی شهرستان محسوب می‌شوند. حدود 4/22 درصد از سطح شهرستان تایباد و باخرز جزو مناطق شکار ممنوع است که اگر خواسته باشیم این مناطق به درستی صیانت شود حدود 20 محیط‌بان نیاز است. با وجود این که ماموران اجرایی این اداره مرتب در حال گشت و کنترل هستند به نحوی که از ابتدای سال جاری 10 نفر متخلف شکار و صید دستگیر شده است، ولی به دلیل کمبود نیرو مشکلاتی برای اداره محیط زیست شهرستان ایجاد شده است. 

 

 

 

کیسه‌‌های پلاستیکی 

 

 

 

دستاوردها و ابزار و وسایل زندگی مدرن امروزی علاوه بر رفاهی که برای انسان به همراه دارد، گاهی آنچنان بی‌حساب و کتاب مصرف می‌شود که عرصه را برای ساکنان زمین تنگ می‌کند. کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف از جمله این محصولات هستند. زمانی که این کیسه‌ها و ظروف، جایگزین همتایان پارچه‌ای و کاغذی خود شدند شاید کمتر کسی فکر می‌کرد در آینده‌ای نزدیک، همین وسایل تبدیل به یکی از معضلات اصلی محیط‌زیست شوند. حقیقت تلخ این است که بازیافت پلاستیک در طبیعت به طور طبیعی 300 تا 500 سال زمان می‌برد. مواد پلاستیکی و پلیمری به علت ساخته شدن از منابع نفتی و دارا بودن مواد با پایه نفتی و خاصیت تجزیه‌ناپذیری، در خاک باقی می‌مانند به این ترتیب علاوه بر بد منظره و آلوده‌کردن محیط‌زیست، مواد شیمیایی آنها بتدریج از طریق خاک وارد زنجیره غذایی انسان می‌شود. این معضل در کشور ما که براساس آمارها جزو ده کشور نخست جهان از نظر مصرف ظروف یکبار مصرف و پلاستیک است، کاملا جدی و تهدیدکننده محسوب می‌شود. حقیقت این است که بجز آلودگی‌های صنعتی، فرآیند دفن پسماندهای شهری و خانگی در بسیاری از شهرهای کشور به‌صورت غیربهداشتی و غیرعلمی دنبال شده و شیوه رایج آن، رهاسازی و دفن در زمین یا تخلیه در رودخانه‌ها، دریا و پستی و بلندی‌های طبیعت است. کافی است سری به وب‌سایت‌های مختلف زیست‌محیطی و خبری بزنیم تا انبوهی از تصاویر رهاسازی فله‌ای پلاستیک‌ها در جنگل، سواحل یا حاشیه تالاب‌ها و رودخانه‌ها را ببینیم؛ زباله‌هایی که تقریبا تمام محیط‌زیست اطرافمان را احاطه کرده‌اند. حذف نایلکس و ظروف یکبارمصرف پلاستیکی پلیمری در حالی ضروری به نظر می‌رسد که هر تهرانی به‌طور متوسط روزانه سه‌کیسه پلاستیک مصرف می‌کند. آمار نشان می‌دهد، تنها در سال 85 حدود 570 هزار تن ظرف یکبارمصرف پلاستیکی در کشور مصرف شده است؛ ظروفی که استفاده از آنها باعث ابتلا به بیماری‌های سخت می‌شوند و منشأ 77 نوع بیماری سرطان ‌زا هستند. خطرات ناشی از عدم بازیافت پلاستیک‌ها و ورود آنها به محیط‌زیست و چرخه طبیعت باعث شده تا در بسیاری از کشورهای جهان عرضه کالا درظروف پلاستیکی و فروش کیسه‌های نایلونی ممنوع شود. با وجود این، در کشور ما کیسه نایلون و ظروف یکبارمصرف پلاستیکی جزء لاینفک عرضه کالا در فروشگاه‌هاست. این در حالی است که اگر هر خانوار ایرانی در هر هفته فقط یک کیسه نایلون را از چرخه خرید حذف کند، این کار در یک سال موجب حذف 816 میلیون کیسه نایلون از طبیعت می‌شود.