انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

گونه های هیبرید (3)

به نام خداوند بخشاینده مهربان

 

 

 

 

درباره نویسنده واهداف وبلاگ (Habib_Maheri Environmental Engineer )

 

 

حبیب ماهری کارشناس مهندسی محیط زیست، با تجربه، عاشق طبیعت ایران زمین هستم وهدفم بالا بردن فرهنگ زیست محیطی جامعه از طریق فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز است. این وبلاگ سعی دارد، مسایل زیست محیطی را مورد نقد وبررسی قراردهد

 

 

آزمایشگاه شیمی آب (مرجع و معتمد) سازمان حفاظت محیط زیست

 

 

آنالیز و اندازه گیری

 

 

پارامترها:

 

 

(PH,COD,BOD,TDS,TSS,EC,DO)

 

قلیائیت کل(کربنات و بیکربنات)

 

سختی کل،کلسیم،منیزیم،کدورت،دترجنت،کلراید،فسفات،آمونیاک،سولفات،نیترات  

 

ونیتریت.

 

بخش هوا- منابع ثابت: NO,NO2,CO,CO2,O2,NOx,SO2,CxHy,H2S

 

منابع سیار: PM10

 

 :Web Site

 

http://bahare-tabiat.blogfa.com

 

 

 

http://bahare-tabiat.blogsky.com  

 

 

 

http://www.maheri.8m.com

 

 

 

تماس با بهار طبیعت: 

 

 bahare_tabiat@yahoo.com 

 

 

              

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

     

 

 

گونه های هیبرید (3) 

 

 

دورگه زایی در میان پستانداران 

 

    

برخی از پستانداران مانند گرگ ها نیز توانایی دورگه زایی دارند. برای مثال در ایران گرگ خاکستری (Canis lupus) بزرگ ترین سگ سان وحشی است که معمولابه رنگ خاکستری با سایه ای سیاه رنگ دیده می شود. البته در ایران و نواحی نزدیک خراسان گرگ هایی به رنگ زرد هم از همین گونه وجود دارند. گرگ ها در فصل تولیدمثل که معمولادر زمستان است، می توانند با سایر اعضای خانواده خود مانند سگ و شغال تولیدمثل کنند. درست است که جثه شغال (Canis aureus) از گرگ کوچک تر است، اما مشابهت میان فصل تولیدمثل و همپوشانی زیستگاه گاهی چنین اتفاقات نادری را رقم می زند. 

 

 

نقش انسان در شکل گیری جمعیت های هیبرید 

 

 

در مورد تاثیر فعالیت های انسانی بر شکل گیری جمعیت های هیبرید شاید ذکر یک مثال بهتر باشد. وبگاه ساینس نیوز در دوازدهم فروردین 94 مقاله ای جالب را در مورد تاثیر فعالیت های انسانی بر ازدیاد جمعیت «گرگ کایوت ها» در کشور آمریکا منتشر کرد. گرگ ها بزرگ ترین سگ سانان وحشی و عضوی منحصربه فرد از خانواده سگ سانان زیرمجموعه راسته گوشتخواران هستند. در مقابل کایوت ها نیز عضو خانواده سگ سانان و از راسته گوشتخواران بومی آمریکای شمالی و مرکزی هستند. داستان تلخ گرگ کایوت ها را می توان این طور تشریح کرد: گرگ های قرمز (Canis rufus) سال ها پیش (در اوایل دهه 1900 م. 1279 ه.ش.) از طبیعت آمریکا (به استثنای ایالت های تگزاس و لوئیزیانا) محو شدند. بعدها گرگ های قرمز ایالت های تگزاس و لوئیزیانا جمعیت های هیبرید یا دورگه را بواسطه تولیدمثل با کایوت ها تشکیل دادند. این اتفاق مسئولان را بشدت نگران کرد؛ زیرا انتظار می رفت در آینده دیگر ژن خالصی از گرگ های قرمز در آمریکا باقی نماند. در نتیجه تعداد 14 گرگ قرمز با ژن خالص را زنده گیری و به مراکز خاصی منتقل کردند تا حداقل امکان احیای نسل این گونه در شرایط اسارت فراهم شود. در سال 1980 م. (1359 ه.ش.) گرگ های قرمز به طور کل از طبیعت آمریکا حذف شدند و پس از آن بود که مسئولان تصمیم گرفتند تا تعدادی از گرگ های اصیل مراکز تکثیر را در منطقه حفاظت شده ای واقع در شمال ایالت کارولینا رهاسازی کنند. این منطقه به این سبب انتخاب شد که کایوتی در آن زیست نمی کرد. گرگ ها را بعدها به جزایری دورتر از سواحل فلوریدا و جورجیا نیز منتقل کردند، اما تازه ترین تحقیقات نشان می دهد که به رغم تلاش فراوان برای رهاسازی گرگ های قرمز خالص و ممنوعیت شکار آنها در آمریکا، این گونه بار دیگر در معرض تهدیداتی جدی قرار گرفته و این تهدید چیزی جز شکار توسط عامل انسانی نیست. این مساله نه تنها تعداد گرگ ها را کم کرده، بلکه سرعت تشکیل جمعیت های هیبرید را هم چند برابر کرده است. دانشگاه آیداهو در تازه ترین تحقیق خود به این جمع بندی رسیده که بیشتر این نوع دورگه ها از کایوت های نر و گرگ های قرمز ماده پدید آمده اند و این مساله فقط به علت همپوشانی زیستگاه نیست، بلکه بیشتر به این دلیل رخ داده که شکارچیان با هدف قرار دادن گرگ های نر، آن هم در فصل تولیدمثل، گرگ های ماده را به سمت انتخاب های غلط سوق داده اند. پژوهشگران می گویند که این مساله می تواند بار دیگر جمعیت گرگ های قرمز را بشدت در معرض خطر قرار دهد. با توجه به دست اندازی های گسترده انسانی در محیط زیست ایران، ممکن است مسائل مشابهی برای گونه های بومی ایران رخ داده باشد یا در شرف وقوع باشد و از این نظر با اتخاذ سیاست های زیست محیطی لازم است هر چه زودتر تدبیری اندیشیده شود.