انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

ریزگردها حاصل توسعه نامتوازن و نادیده گرفتن ارزش های زیست محیطی

به نام خداوند بخشنده مهربان

 

درباره نویسنده واهداف وبلاگ (Habib_Maheri Environmental Engineer )

 

حبیب ماهری کارشناس مهندسی محیط زیست، با تجربه، عاشق طبیعت ایران زمین هستم وهدفم بالا بردن فرهنگ زیست محیطی جامعه از طریق فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز است. این وبلاگ سعی دارد، مسایل زیست محیطی را مورد نقد وبررسی قراردهد

 

حبیب ماهری

 

کارشناس مهندسی محیط زیست

 

Habib_Maheri Environmental Engineer

 

(دکتری آلودگی محیط زیست)

 

phd Environment

 

 

زندگی در هامبورگ کشور آلمان

 

آلمان -هامبورگ ایالت بادن ورتمبرگ آلمان- ایالت صنعتی و خدماتی آلمان سازمان حفاظت محیط زیست تلفن : 00495123710550

 

habib_maheri_irn@t_online.de

 

آزمایشگاه شیمی آب (مرجع و معتمد) سازمان حفاظت محیط زیست

 

آنالیز و اندازه گیری

 

پارامترها:

 

(PH,COD,BOD,TDS,TSS,EC,DO)

 

قلیائیت کل(کربنات و بیکربنات)

 

سختی کل،کلسیم،منیزیم،کدورت،دترجنت،کلراید،فسفات،آمونیاک،سولفات،نیترات

 

ونیتریت.

 

بخش هوا- منابع ثابت: NO,NO2,CO,CO2,O2,NOx,SO2,CxHy,H2S

 

منابع سیار: PM10

 

Web Site

 

http://bahare-tabiat.blogfa.com

 

http://bahare-tabiat.blogsky.com

 

http://www.maheri.8m.com

 

تماس با بهار طبیعت:

 

bahare_tabiat@yahoo.com

 

اطلاعیه

 

با مشاهده هر گونه تخلفات زیست محیطی،اعم از تخلفات :آلوده نمودن محیط زیست طبیعی یا محیط زیست انسانی،تخریب طبیعت و محیط زیست،حیوان آزاری،فروش و نگهداری غیر مجاز و غیر قانونی حیوانات،شکاروصید غیرمجاز و زنده گیری وحوش، تخریب محیط زیست ومنابع طبیعی و جنگل و مرتع،ازبین بردن رستنیها.......

 

حامیان حیوانات و حیات وحش می توانند موارد تخلف را از طریق شماره تماس ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

 

موارد فوق به استناد مواد 10 و 11 قانون شکار و صید جمهوری اسلامی ایران و ماده 679 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب ، ومتخلفین مستوجب تحت تعقیب و مجازات قانونی قرار می گیرند.

 

از نظر قانونی کارواش از منازل مسکونی چقدر باید فاصله داشته باشد ؟ و اگر از طرف صاحب کارواش اذیت وآزاری به خانواده‌ها شود چه کار باید کرد؟

 

هر چند بنا بر نظر بعضی حقوقدانان تکالیف قانونی درخصوص برخورد با واحدهای آلاینده به موجب ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست، همچنین به استناد ماده 11 و تبصره ذیل ماده 10 قانون موصوف،به سازمان حفاظت محیط زیست محول شده است، لیکن بنا بر استدلال دیگر حقوقدانان رسیدگی به این موضوع براساس بند 20 ماده‌ 55 قانون شهرداری‌هاجلوگیری از ایجاد و تأسیس تمامی اماکنی که به نحوی موجب بروز مزاحمت برای ساکنان شهر می‏شوند، جزو وظایف شهرداری‌ها گنجانده شده و شهرداری‌ها را مکلف کرده تا از تاسیس کارگاه‌ها، گاراژهای عمومی، تعمیرگاه‌ها، مراکز دامداری و به‌طور کلی تمامی مشاغلی که به نحوی برای ساکنان شهر ایجاد مزاحمت می‌کنند، جلوگیری کند لذا پیشنهاد می‌شود در بدو امر شکایت خود را در شهرداری و سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح و سپس موضوع را به‌عنوان مزاحمت (از جنبه کیفری) در دادسرای محل وقوع جرم و تحت عنوان رفع مزاحمت (از جنبه حقوقی) در محاکم حقوقی مورد پیگیری قرار دهید

 

جریمه بوق بی جا 300 هزار تومان

 

قانون،علیه رفع آلودگی صوتی

 

تعیین نرخ آلودگی صوتی، بررسی لایحه هوای پاک ، ماده 29 این لایحه بر مقوله آلودگی صوتی متمرکز است. این ماده می گوید هرگونه آلودگی صوتی به وسیله منابع ثابت و متحرک، ممنوع است و جریمه هایی که برای ایجادکنندگان این آلودگی ها تعیین شده است در مقایسه با گذشته، افزایشی محسوس داشته است

 

بوق بزنی

 

آلودگی صوتی اگر از سوی منابع ثابت باشد، جریمه نقدی از یک تا دو میلیون تومان دارد، اما اخم این قانون به منابع متحرک تولیدکننده آلودگی صوتی، هم جدی است.نیروی انتظامی در تبصره یک ماده 29، مکلف شده است راننده وسیله نقلیه موتوری را که به گوش دیگران آسیب می زند در اولین جلسه 100 هزار تومان، در دومین جلسه 200 هزار تومان و در سومین جلسه 300 هزار تومان جریمه کند. در تبصره دوم همان ماده 29 قید شده است که آیین نامه اجرایی این ماده باید در مدت سه ماه از تاریخ ابلاغش تهیه شود و به تصویب هیات وزیران برسد.بر اساس ماده 31 قانون هوای پاک، ناجا و یگان حفاظت از محیط زیست، دو مسئول اصلی برای برخورد با واحدهای آلاینده هستند و وظیفه دارند به عنوان ضابطان دادگستری برای برخورد با واحدهای آلوده کننده، آستین بالا بزنند، اما در این میان مسلما ناجا و بخصوص پلیس راهور، مسئولیت بیشتری دارد.منبع اصلی آلودگی صوتی در شهرها، وسایل نقلیه متحرک مانند موتورسیکلت ها و خودروها هستند و در رتبه دوم، ساخت و سازها و واحدهای صنعتی آلاینده قرار دارند. مردم با این قانون به کودکانشان نیز می آموزند که بدانند بوق، وسیله سلام و احوالپرسی یا خداحافظی نیست؛ هیچ کس حق ندارد برای لذت یا ایجاد هیجان یا ترس، اگزوز وسیله نقلیه اش را دستکاری کند یا از بوق های نامتعارف و غیراستاندارد مثل صدای حیوانات یا شیپور استفاده کند

 

اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران : هر فعالیت اقتصادی وغیر اقتصادی که تخریب غیر قابل جبران بر محیط زیست وارد کند ممنوع است.

 

مجازات تخلیه و دفن مواد آلاینده درخاک

 

در ماده 19 لایحه حفاظت از خاک آمده است ،تخلیه و دفن مواد آلاینده اعم از مایع و جامد در خاک بدون رعایت مقررات زیست محیطی در غیر از مکان های تعیین شده ممنوع است.مرتکب ، علاوه بر جبران خسارت زیست محیطی به جزای نقدی دو تا پنج برابر خسارت وارده محکوم می شود

 

ریزگردها حاصل توسعه نامتوازن و نادیده گرفتن ارزش های زیست محیطی


ریزگردها حاصل توسعه نامتوازن و نادیده گرفتن ارزش های زیست محیطی است که امروز به عنوان چالشی جدی مطرح است. ریزگردها پودرهای الکترولیزه شده از ترکیبات خاک هستند که در کشور دو منشاء داخلی و خارجی دارند.منشاء خارجی ریزگردها بیشتر در کشورهای همسایه نظیر عراق و سوریه و صحاری عربستان و بخشی از کویت است که وارد مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی شده و اگر با ورزش باد گرد و غبار کانون های داخلی نیز به آن بپیوندد، شرایط بحرانی ایجاد می کند.کم توجهی به سرمایه های زیستی خطای استراتژیک است چرا که 45 سال قبل 120 میلیون مراتع در کشور وجود داشت که با رفتارهای غیرتوسعه ای و بخشی نگر هم اینک این میزان به 90 هکتار رسیده است.این در شرایطی است که در دهه 40 اغلب مراتع کشور درجه یک بودند اما، امروز طیف بزرگی از مراتع درجه سه و چهار هستند و هنگامی که تولیدات مرتعی ضعیف شود معضلات در شکنندگی خاک و روند بیابانی شدن اراضی شتاب می گیرد.جنگل های کشور نیز از سطح 18 میلیون هکتار به زیر 12 میلیون هکتار رسیده و آسیب پذیر شدن شرایط اقلیم و اکوسیستم عوارضش را به صورت کشوری و بین المللی نشان می دهد.با تشدید و استمرار خشکسالی ها روند مشکلات مضاعف شده و اینجاست که باید نگاه بهره برداران مرتعی و جنگلی تغییر کند و برنامه منسجم و جامعی با مشارکت ساکنان محلی برای حفظ داشته های زیست محیطی اجرا شود تا سرعت بیابانزایی کم شود.در جای جای ایران به منظور مدیریت منابع آبی سد سازی می شود، اما باید این سدها به صورت کارشناسی و با درنظر گرفتن میزان حقابه آب بران طبیعی و زیستمندان انجام شود چرا که برداشت های غیراصولی و بدون مجوز از آب و چاه های غیر مجاز، نبود تعادل بین دام و مرتع و تخریب های مرتعی و فعالیت های معدنی و صنعتی همگی دست به هم داده و شرایط حساس کنونی را فراهم کرده که در کانون های فرسایش بادی و زیست بوم های حساس با کمترین وزش باد شاهد پدیده ریزگردها هستیم.نادیده گرفتن تعادل اکولوژیک در فعالیت های عمرانی امروز، گریبان سلامت مردم را گرفته و مسئولان اجرایی و مردم باید بدانند که هر رفتاری که تخریب زیست بوم و سرمایه های طبیعی را در پی داشته باشد در آینده پایه تهدید سلامت محیطی و انسانی است.غذا به هر قیمتی نباید تولید شود و الگوهای کشت در استان ها نیازمند بازنگری جدی است، محصولات آب بر خسارت های جدی ایجاد می کند و درحال حاضر با محاسبه ارزش های اقتصادی زیست محیطی در تمام دنیا تامین نیازها را به صورت مشارکتی با سایر مناطق دیگر انجام می دهند