انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

رمزگشایی از جنین دایناسورها،شهاب‌سنگی که از کنار زمین گذشت

به نام خداوند بخشنده مهربان  

 

 

 

درباره نویسنده واهداف وبلاگ (Habib_Maheri Environmental Engineer )

حبیب ماهری کارشناس مهندسی محیط زیست، با تجربه، عاشق طبیعت ایران زمین هستم وهدفم بالا بردن فرهنگ زیست محیطی جامعه از طریق فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز است. این وبلاگ سعی دارد، مسایل زیست محیطی را مورد نقد وبررسی قراردهد

آزمایشگاه شیمی آب (مرجع و معتمد) سازمان حفاظت محیط زیست

آنالیز و اندازه گیری

پارامترها:

(PH,COD,BOD,TDS,TSS,EC,DO)

قلیائیت کل(کربنات و بیکربنات)

سختی کل،کلسیم،منیزیم،کدورت،دترجنت،کلراید،فسفات،آمونیاک،سولفات،نیترات

ونیتریت.

بخش هوا- منابع ثابت: NO,NO2,CO,CO2,O2,NOx,SO2,CxHy,H2S

منابع سیار: PM10

 

Web Site

http://bahare-tabiat.blogfa.com

http://bahare-tabiat.blogsky.com

http://www.maheri.8m.com

تماس با بهار طبیعت:

bahare_tabiat@yahoo.com

 

 

 اطلاعیه

با مشاهده هر گونه تخلفات زیست محیطی،اعم از تخلفات :آلوده نمودن محیط زیست طبیعی یا محیط زیست انسانی،تخریب طبیعت و محیط زیست،حیوان آزاری،فروش و نگهداری  غیر مجاز و غیر قانونی حیوانات،شکاروصید غیرمجاز و زنده گیری وحوش، تخریب محیط زیست ومنابع طبیعی و جنگل و مرتع،ازبین بردن رستنیها.......

حامیان حیوانات و حیات وحش می توانند موارد تخلف را از طریق شماره تماس ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

موارد فوق به استناد مواد 10 و 11 قانون شکار و صید جمهوری اسلامی ایران و ماده 679 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب ، ومتخلفین مستوجب تحت تعقیب و مجازات قانونی قرار می گیرند. 

                

 

پارک ژوراسیک

رمزگشایی از جنین دایناسورها

 

به‌طور معمول 9 ماه طول می‌کشد تا نوزاد انسان به دنیا بیاید. جوجه شترمرغ‌ها‌ بعد از 42 روز سر از تخم بیرون می‌آورند. اما فکر می‌کنید چقدر زمان لازم بوده تا بچه دایناسورها سر از تخم دربیاورند؟ بر اساس پژوهشی بدیع و نوآورانه که بتازگی انجام شده است، این زمان با توجه به گونه دایناسور بین سه تا شش ماه بود.تاکنون اطلاعات زیادی درباره دوره جنینی دایناسورها به دست نیامده و همواره این پرسش مطرح بوده است که آیا نوزادان این جانوران پیش از تولد، مانند بستگانِ خزنده‌شان مثل مارمولک و کروکودیل، زمان طولانی در تخم می‌ماندند یا مانند جوجه پرندگان که نوادگان زنده دایناسورها هستند، بسرعت سر از تخم بیرون می‌آوردند؟دانشمندان مدت‌‌ها تصور می‌کردند مدت زمان رشد جنین دایناسورها در تخم، مانند پرندگان بین 11 تا 85 روز بود. در مورد خزندگان، تخم‌هایی با ابعاد تقریبا مشابه، به دو برابر این زمان نیاز دارند تا رشد جنین در آنها کامل شود، یعنی از چند هفته تا چند ماه. از آنجا که تخم دایناسورها بسیار بزرگ بود (وزن بعضی از این تخم‌ها چهار کیلوگرم و به اندازه توپ والیبال بود) دانشمندان پیشتر بر این باور بودند که مدت زمانِ ماندن در تخم برای این جانوران کوتاه بوده و پرندگان این ویژگی را از آنها به ارث برده‌اند.

از تخم چند گرمی تا تخم 4 کیلوگرمی!

گروهی متشکل از محققان دانشگاه ایالتی فلوریدا، دانشگاه کلگری و موزه تاریخ طبیعی آمریکا برای بررسی درستی این فرضیه، از فسیل‌هایی نادر مربوط به جنین دایناسورها استفاده کردند. آنها دو نوع جنین را مورد بررسی قرار دادند، جنین پروتوسراتوپس که گونه‌ای دایناسور با جثه‌ای به اندازه گوسفند بود و تخم‌های بسیار کوچکی می‌گذاشت (194 گرم)، و هیپاکروسوروس، دایناسوری منقار ‌اردکی که وزن تخم‌های آن بیش از چهار کیلوگرم بود.پژوهشگران این گروه، با استفاده از دستگاه سی‌تی‌اسکن به بررسی آرواره‌های این دو نوع جنین پرداختند تا تصویری از دندان‌های در حال تشکیل به دست آورند، سپس تعدادی از دندان‌ها را خارج کردند تا به کمک میکروسکوپ‌های پیشرفته مورد بررسی بیشتر قرار دهند.آنها سرنخی را که در جست‌وجوی آن بودند، با استفاده از این میکروسکوپ‌ها به دست آوردند: خطوطی روی دندان‌ها که به‌طور دقیق، زمانی را که جنین داخل تخم بوده، نشان می‌دهد. این‌گونه خطوط هنگام رشد دندان‌های جانوران ایجاد می‌شوند و همان‌طور که از تعداد حلقه‌های موجود در مقطع تنه درختان می‌توان به سن آنها پی برد، شمارش این خطوط نیز دانشمندان را از مدت رشد جانور درون تخم آگاه می‌کند.نتایج این پژوهش نشان داد پروتوسراتوپس‌های کوچک، سه ماه و هیپاکروسوروس‌های عظیم شش ماه در تخم می‌ماندند.

دوران جنینی طولانی، پاشنه آشیل دایناسورها

طولانی بودن زمان ماندن بچه دایناسورها در تخم، به دانشمندان کمک می‌کند نتایج متعددی را در مورد این جانوران استنباط کنند. این دوره طولانی، تخم‌ها و والدین را در معرض خطر حمله جانوران شکارچی، مرگ در اثر گرسنگی و دیگر عوامل محیطی خطرساز قرار می‌داده است. علاوه ‌بر این، نظریه‌هایی که مطابق آنها برخی دایناسورها در عرض‌های پایین‌تر و معتدل‌تر کانادا لانه‌سازی می‌کردند، تخم می‌گذاشتند و سپس در تابستان به شمالگان مهاجرت می‌کردند، اکنون با درنظر گرفتن زمان لازم برای به دنیا آمدن جوجه‌ها و سفر، نامحتمل به نظر می‌رسند.اما بزرگ‌ترین پیامد یافته جدید، به انقراض دایناسورها مربوط می‌شود. با توجه به این که این موجودات خونگرم برای رسیدن به جثه جانور بالغ به منابع زیادی نیاز داشتند، همچنین رسیدنشان به بلوغ بیش از یک سال به طول می‌انجامیده و جوجه‌هایشان خیلی دیر از تخم بیرون می‌آمدند، در مقایسه با جانوران دیگری که از واقعه انقراض جان به در بردند، شرایط بسیار نامطلوب‌تری برای بقا داشتند. شاید به همین دلیل بوده است که دایناسورها در پایان دوره کرتاسه منقرض شدند اما دوزیستان، پرندگان، پستانداران و خزندگان دیگر نجات یافته، به حیات خود تا امروز ادامه دادند.نتایج این پژوهش در نشریه آکادمی ملی علوم(PNAS) منتشر شده است.

 

منبع: phys.org

 

شهاب‌سنگی که از کنار زمین گذشت

 

دوشنبه شب شهاب‌سنگی به اندازه یک ساختمان ده طبقه از کنار زمین رد شد.به گزارش مهر و به نقل از دیلی‌میل، دانشگاه آریزونا این شهاب را که 2017AG13 نام گرفته شنبه شب رصد کرد. فاصله این شهاب‌سنگ با زمین به اندازه نصف فاصله ماه تا کره خاکی تخمین زده می‌شود. دانشمندان تخمین می‌زنند شهاب‌سنگ 2017AG13 که 15 تا 34 متر بوده با سرعت 16کیلومتر بر ثانیه از کنار زمین رده شده است. اریک فلدمن، یکی از ستاره‌شناسان موسسه Salooh در این‌باره می‌گوید: این شهاب‌سنگ با سرعت خارق‌العاده‌ای از کنار ما عبور کرد و در حقیقت از مدار دو سیاره زمین و ونوس رد شده است.