انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

محیط زیست و آموزش نگهداری از آن

به نام خداوند بخشنده مهربان  

 

 

 

درباره نویسنده واهداف وبلاگ (Habib_Maheri Environmental Engineer )

حبیب ماهری کارشناس مهندسی محیط زیست، با تجربه، عاشق طبیعت ایران زمین هستم وهدفم بالا بردن فرهنگ زیست محیطی جامعه از طریق فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز است. این وبلاگ سعی دارد، مسایل زیست محیطی را مورد نقد وبررسی قراردهد

آزمایشگاه شیمی آب (مرجع و معتمد) سازمان حفاظت محیط زیست

آنالیز و اندازه گیری

پارامترها:

(PH,COD,BOD,TDS,TSS,EC,DO)

قلیائیت کل(کربنات و بیکربنات)

سختی کل،کلسیم،منیزیم،کدورت،دترجنت،کلراید،فسفات،آمونیاک،سولفات،نیترات

ونیتریت.

بخش هوا- منابع ثابت: NO,NO2,CO,CO2,O2,NOx,SO2,CxHy,H2S

منابع سیار: PM10

 

Web Site

http://bahare-tabiat.blogfa.com

http://bahare-tabiat.blogsky.com

http://www.maheri.8m.com

تماس با بهار طبیعت:

bahare_tabiat@yahoo.com

 

 

 اطلاعیه

با مشاهده هر گونه تخلفات زیست محیطی،اعم از تخلفات :آلوده نمودن محیط زیست طبیعی یا محیط زیست انسانی،تخریب طبیعت و محیط زیست،حیوان آزاری،فروش و نگهداری  غیر مجاز و غیر قانونی حیوانات،شکاروصید غیرمجاز و زنده گیری وحوش، تخریب محیط زیست ومنابع طبیعی و جنگل و مرتع،ازبین بردن رستنیها.......

حامیان حیوانات و حیات وحش می توانند موارد تخلف را از طریق شماره تماس ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

موارد فوق به استناد مواد 10 و 11 قانون شکار و صید جمهوری اسلامی ایران و ماده 679 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب ، ومتخلفین مستوجب تحت تعقیب و مجازات قانونی قرار می گیرند. 

                

 

محیط زیست و آموزش نگهداری از آن

 

آموزش حفظ و نگهداری محیط زیست ما را به دنیای اطرافمان متصل می کند و به ما می آموزد چگونه از محیط زیست طبیعی و همچنین بخش هایی که به دست بشر ساخته شده اند، مراقبت کنیم. این آموزش ها، آگاهی ما را در مورد این که رفتار و اعمالمان چه اثری روی محیط زیست و در نهایت خود ما می گذارد، بالامی برد. در حال حاضر بیشتر کشورهای دنیا به اهمیت این آموزش پی برده اند و چنین برنامه هایی را از مدارس آغاز کرده و به طور بنیادی کودکان و دانش آموزان را با مقوله حفظ محیط زیست آشنا می کنند.

دانمارک: در این کشور از سال 1994، برنامه های آموزشی در مدارس گذاشته شده است و کودکان را با فرهنگ دانمارکی و تعامل شان با محیط زیست آشنا می کنند. در این برنامه ها کودکان از دوران مهدکودک و دانش آموزان یاد می گیرند چگونه عضو موثر و سازنده جامعه باشند و به محیط زیست خود اهمیت بدهند.

فنلاند: در این کشور در کودکستان ها و مدارس، آموزش های حفظ محیط زیست در برنامه درسی کودکان و دانش آموزان گنجانده شده و در این خصوص به کودکان آموزش داده می شود. در این برنامه ها روش های حفظ و نگهداری محیط زیست به دنبال برپایی اردوهای مختلف و با روشی مفرح، آموزش داده می شود.

آلمان: یکی از برنامه های اصلی دانش آموزان در مدارس آلمان، محیط زیست است. در این مدارس با برگزاری تورهای مختلف، مربیان طی برنامه های جالب مانند کاشت گیاهان، مراقبت از حیوانات و دیگر فرصت هایی که باعث می شود دانش آموزان با محیط زندگی خود ارتباط برقرار کنند، به دانش آموزان مراقبت از محیط زیست را می آموزند. کودکان از همان سنین کم در تعامل با طبیعت، تجربه های مثبتی خواهند داشت و این ذهنیت را تا آخر عمر با خود حفظ خواهند کرد.

اسپانیا: در این کشور نیز برنامه های جامعی برای آموزش مراقبت از محیط زیست از دوران مدارس برای کودکان و نوجوانان ترتیب داده شده است. در مدارس، برنامه ها و فعالیت های گروهی در زمینه محیط زیست ارائه می شود و از تکالیف مهم، اما شاد دانش آموزان محسوب می شود. دانش آموزان در این مدارس، احترام گذاشتن به محیط زیست را می آموزند. در ضمن این آموزش ها در تمام سطوح آموزشی و حتی دانشگاه ادامه دارد.

بریتانیا: در این کشور علاوه بر مدارس، موسسه های مستقل نیز در آموزش مراقبت از محیط زیست فعال هستند و در کنار دانش آموزان، افراد دیگر جامعه را نیز آموزش می دهند. آنها در این برنامه های آموزشی به تک تک افراد جامعه، احساس مسئولیت در قبال حفظ محیط زیست برای نسل های آینده، درک جایگاه انسان در طبیعت، احساس مسئولیت در برابر گونه های دیگر حیات، ایجاد تعادل و تنوع در طبیعت، حفظ زیبایی ها برای نسل های آینده و اصلاح خرابی هایی که تاکنون بشر به طبیعت وارد کرده است، آموزش می دهند.

پرتغال: در این کشور علاوه بر برنامه های آموزشی در خصوص حفظ محیط زیست برای دانش آموزان و دانشجویان، کلاس های آموزش و روش تدریس برای مربیان این برنامه ها برگزار می شود. مسئولان معتقدند باید بهترین و موثرترین روش های آموزشی را برای تربیت جوانان به کار برد.

ایتالیا: در این ایتالیا مدارس خاص آموزش حفظ محیط زیست ایجاد شده است و به این مدارس به اصطلاح «اکو مدرسه» مدرسه محیط زیست می گویند. این مدارس از سال 1999 شروع به فعالیت کرده اند و از همان دوران کودکی، روش های حفظ محیط زیست آموزش داده می شود.

آفریقای جنوبی : در این کشور نیز برنامه های جامعی برای آموزش دانش آموزان و البته تک تک افراد جامعه ترتیب داده اند و طی برنامه ای جامع که از 2015 شروع کرده اند در نظر دارند تا سال 2040، رفتار مناسب با محیط زیست و عملکرد صحیح در حفظ منابع را در فکر و ذهن افراد جامعه نهادینه کنند.

دیگر کشورها

در کشورهایی مانند اتریش، یونان، بلژیک، ایرلند، لوکزامبورگ، سوئد و اسکاتلند برنامه هایی از مدارس تا سطح دانشگاه درمورد محیط زیست اجرا می شود:

رفتار مناسب با محیط زیست و درک آن (اتریش)

انجام دادن تحقیق و اکتشاف از دوران ابتدایی، همچنین فراهم کردن فرصت هایی برای تعامل مستقیم کودکان با طبیعت و آشنا کردن آنها با محیط زیست و اهمیت مراقبت از آن (بلژیک)

ارائه برنامه درسی و تاکید روی محیط زیست (محیط طبیعی، فرهنگی، فناوری و اهمیت رفتار تک تک افراد روی این موارد) (ایرلند)

آموزش رفتار مناسب با محیط زیست و تعامل صحیح با آن (لوکزامبورگ)

اهمیت به تمام جنبه های محیط زیست، فرهنگی، تاریخی و بین المللی (سوئد)

ارائه برنامه های درسی درخصوص محیط زیست که می توان گفت 25 درصد از زمان آموزش های درسی به محیط زیست و جنبه های مختلف آن اختصاص دارد (اسکاتلند)

منبع:

 

www.leeds.ac.uk