انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

همسایه های غربی کشورمان عامل شکل گیری ریزگرد ها

به نام خداوند بخشنده مهربان

درباره نویسنده واهداف وبلاگ (Habib_Maheri Environmental Engineer )

حبیب ماهری کارشناس مهندسی محیط زیست، با تجربه، عاشق طبیعت ایران زمین هستم وهدفم بالا بردن فرهنگ زیست محیطی جامعه از طریق فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز است. این وبلاگ سعی دارد، مسایل زیست محیطی را مورد نقد وبررسی قراردهد

حبیب ماهری

کارشناس مهندسی محیط زیست

Habib_Maheri Environmental Engineer

(دکتری آلودگی محیط زیست)

phd Environment


زندگی در هامبورگ کشور آلمان

آلمان -هامبورگ ایالت بادن ورتمبرگ آلمان- ایالت صنعتی و خدماتی آلمان سازمان حفاظت محیط زیست تلفن : 00495123710550

habib_maheri_irn@t_online.de

آزمایشگاه شیمی آب (مرجع و معتمد) سازمان حفاظت محیط زیست

آنالیز و اندازه گیری

پارامترها:

(PH,COD,BOD,TDS,TSS,EC,DO)

قلیائیت کل(کربنات و بیکربنات)

سختی کل،کلسیم،منیزیم،کدورت،دترجنت،کلراید،فسفات،آمونیاک،سولفات،نیترات

ونیتریت.

بخش هوا- منابع ثابت: NO,NO2,CO,CO2,O2,NOx,SO2,CxHy,H2S

منابع سیار: PM10

Web Site

http://bahare-tabiat.blogfa.com

http://bahare-tabiat.blogsky.com

http://www.maheri.8m.com

تماس با بهار طبیعت:

bahare_tabiat@yahoo.com

اطلاعیه

با مشاهده هر گونه تخلفات زیست محیطی،اعم از تخلفات :آلوده نمودن محیط زیست طبیعی یا محیط زیست انسانی،تخریب طبیعت و محیط زیست،حیوان آزاری،فروش و نگهداری غیر مجاز و غیر قانونی حیوانات،شکاروصید غیرمجاز و زنده گیری وحوش، تخریب محیط زیست ومنابع طبیعی و جنگل و مرتع،ازبین بردن رستنیها.......

حامیان حیوانات و حیات وحش می توانند موارد تخلف را از طریق شماره تماس ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

موارد فوق به استناد مواد 10 و 11 قانون شکار و صید جمهوری اسلامی ایران و ماده 679 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب ، ومتخلفین مستوجب تحت تعقیب و مجازات قانونی قرار می گیرند.

از نظر قانونی کارواش از منازل مسکونی چقدر باید فاصله داشته باشد ؟ و اگر از طرف صاحب کارواش اذیت وآزاری به خانواده‌ها شود چه کار باید کرد؟

هر چند بنا بر نظر بعضی حقوقدانان تکالیف قانونی درخصوص برخورد با واحدهای آلاینده به موجب ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست، همچنین به استناد ماده 11 و تبصره ذیل ماده 10 قانون موصوف،به سازمان حفاظت محیط زیست محول شده است، لیکن بنا بر استدلال دیگر حقوقدانان رسیدگی به این موضوع براساس بند 20 ماده‌ 55 قانون شهرداری‌هاجلوگیری از ایجاد و تأسیس تمامی اماکنی که به نحوی موجب بروز مزاحمت برای ساکنان شهر می‏شوند، جزو وظایف شهرداری‌ها گنجانده شده و شهرداری‌ها را مکلف کرده تا از تاسیس کارگاه‌ها، گاراژهای عمومی، تعمیرگاه‌ها، مراکز دامداری و به‌طور کلی تمامی مشاغلی که به نحوی برای ساکنان شهر ایجاد مزاحمت می‌کنند، جلوگیری کند لذا پیشنهاد می‌شود در بدو امر شکایت خود را در شهرداری و سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح و سپس موضوع را به‌عنوان مزاحمت (از جنبه کیفری) در دادسرای محل وقوع جرم و تحت عنوان رفع مزاحمت (از جنبه حقوقی) در محاکم حقوقی مورد پیگیری قرار دهید

جریمه بوق بی جا 300 هزار تومان

قانون،علیه رفع آلودگی صوتی

تعیین نرخ آلودگی صوتی، بررسی لایحه هوای پاک ، ماده 29 این لایحه بر مقوله آلودگی صوتی متمرکز است. این ماده می گوید هرگونه آلودگی صوتی به وسیله منابع ثابت و متحرک، ممنوع است و جریمه هایی که برای ایجادکنندگان این آلودگی ها تعیین شده است در مقایسه با گذشته، افزایشی محسوس داشته است

بوق بزنی

آلودگی صوتی اگر از سوی منابع ثابت باشد، جریمه نقدی از یک تا دو میلیون تومان دارد، اما اخم این قانون به منابع متحرک تولیدکننده آلودگی صوتی، هم جدی است.نیروی انتظامی در تبصره یک ماده 29، مکلف شده است راننده وسیله نقلیه موتوری را که به گوش دیگران آسیب می زند در اولین جلسه 100 هزار تومان، در دومین جلسه 200 هزار تومان و در سومین جلسه 300 هزار تومان جریمه کند. در تبصره دوم همان ماده 29 قید شده است که آیین نامه اجرایی این ماده باید در مدت سه ماه از تاریخ ابلاغش تهیه شود و به تصویب هیات وزیران برسد.بر اساس ماده 31 قانون هوای پاک، ناجا و یگان حفاظت از محیط زیست، دو مسئول اصلی برای برخورد با واحدهای آلاینده هستند و وظیفه دارند به عنوان ضابطان دادگستری برای برخورد با واحدهای آلوده کننده، آستین بالا بزنند، اما در این میان مسلما ناجا و بخصوص پلیس راهور، مسئولیت بیشتری دارد.منبع اصلی آلودگی صوتی در شهرها، وسایل نقلیه متحرک مانند موتورسیکلت ها و خودروها هستند و در رتبه دوم، ساخت و سازها و واحدهای صنعتی آلاینده قرار دارند. مردم با این قانون به کودکانشان نیز می آموزند که بدانند بوق، وسیله سلام و احوالپرسی یا خداحافظی نیست؛ هیچ کس حق ندارد برای لذت یا ایجاد هیجان یا ترس، اگزوز وسیله نقلیه اش را دستکاری کند یا از بوق های نامتعارف و غیراستاندارد مثل صدای حیوانات یا شیپور استفاده کند

اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران : هر فعالیت اقتصادی وغیر اقتصادی که تخریب غیر قابل جبران بر محیط زیست وارد کند ممنوع است.

مجازات تخلیه و دفن مواد آلاینده درخاک

در ماده 19 لایحه حفاظت از خاک آمده است ،تخلیه و دفن مواد آلاینده اعم از مایع و جامد در خاک بدون رعایت مقررات زیست محیطی در غیر از مکان های تعیین شده ممنوع است.مرتکب ، علاوه بر جبران خسارت زیست محیطی به جزای نقدی دو تا پنج برابر خسارت وارده محکوم می شود

شناسایی و کنترل کانون اصلی ریزگرد ها راه مقابله با پدیده گرد و غبار

راه مقابله با پدیده ریزگرد ها که طی دهه اخیر به معضلی دست و پا گیر برای استان های مرزی و غربی کشورمان به خصوص کرمانشاه تبدیل شده، شناسایی و کنترل کانون و منبع آن با یک برنامه منسجم است

استان کرمانشاه با 371 کیلومتر مرز با عراق یکی از استان های درگیر با گرد و خاک است به گونه ای که شهرستان های مرزی غربی این استان به ویژه مردم شهرستان های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب بیشتر ایام سال با این معضل گرد و غبار درگیر هستند و طبق آمار های سازمان هواشناسی از مجموع روز های سپری شده پارسال به عنوان نمونه قصرشیرین 75 روز درگیر با غبار بوده است.

گرد و غبار موجود در هوای منطقه به ویژه نواحی مرزی کشور نتیجه وزش باد شدید در بیابان های عراق است که پس از مدتی وارد آسمان شهر های مرزی و موجب آلودگی هوای این مناطق و دیگر شهر های کشور شده است.

از مجموع 20 روز سپری شده از فروردین ماه امسال شهرستان های غربی استان کرمانشاه 14 روز آسمانی غبارآلود داشته اند به گونه ای که نفوذ ریزگرد ها و آلودگی هوا شاخص کیفی هوای این مناطق را در حالت بحران و هشدار قرار داده و در این حالت باید منتظر آثار مخرب و زیانبار آن بر سلامت افراد به خصوص کودکان، سالمندان، افراد دارای بیماری های زمینه ای و انواع و اقسام بیماری های پوستی و حساسیتی باشیم

باتوجه به بررسی کارشناسان گرد و غبار در چند روز اخیر در شهرستان های غربی کرمانشاه در یک دهه اخیر بی سابقه بوده است و اوج این آلودگی را می توان روز گذشته در شهرستان قصرشیرین غربی ترین شهرستان استان کرمانشاه و کشور شاهد باشیم که به عنوان ناسالم ترین شهرستان کشورمان به دلیل گرد و غبار به ثبت رسید.

این پدیده نه تنها عوارض جسمی زیادی به مردم استان تحمیل کرده که حتی با بستن منافذ برگ های درختان بلوط، به شدت به جنگل های زاگرس هم آسیب زده است

آثار منفی پدیده گرد و غبار

آثار منفی پدیده گرد و غبار علاوه بر سلامت استان ها خسارت های فراوانی را در زمینه های اقتصادی و زیست محیطی، گردشگری، کشاورزی، حمل و نقل، آموزش و پرورش و صنعت به دنبال دارد از این رو باید با یک برنامه جدی مقابله با این پدیده را که نه تنها هوای استان 2 میلیون نفری کرمانشاه و دیگر استان های مرزی بلکه استان های تهران، کرج، سمنان، همدان، ایلام و کردستان و دیگر شهر ها و حتی هوای کشور های آذربایجان و ارمنستان را به شدت آلوده و متاثر ساخته طوری که روز گذشته بیستم فروردین ماه شاهد تعطیلی مدارس بیشتر مناطق این استان های درگیر با غبار بودیم.کانون های داخلی و خارجی منشاء ریزگرد ها به کشور کاملا شناسایی شده. منشاء آلودگی ریزگرد ها را ناشی از خشک شدن بسیاری از تالاب ها و عدم بارش مناسب در داخلی و خارج از کشور می باشد.کانون این ریزگرد ها در داخل و خارج از کشور شناسایی شده.کشور عراق و عربستان وترکیه.حدود سی درصد هم منشا داخلی

همسایه های غربی کشورمان عامل شکل گیری ریزگرد ها

باتوجه به اعلام کنترل کیفیت هوای تهران بررسی های اولیه تصاویر ماهواره ای، نشان می دهد که ریزگرد های ورودی به محدوده شهر تهران از مناطق دوردست خارج از کشور وارد شده اند.تاریخ شروع شکل گیری توده ریزگردی، چهارشنبه 17 فروردین و منبع ابتدایی آن بخش هایی از کشور های همسایه غربی و محل تجمع ابتدایی آن در قسمت هایی از ترکیه بوده که با افزایش سرعت باد به داخل کشورمان حرکت کرده است.علت بروز این پدیده، گرمایش زمین و به تبع آن خشکسالی و بیابان زایی بوده که همگی این مسائیل ناشی از پدیده تغییر اقلیم است.از این رو لزوم در نظر گیری برنامه ی جامع و کشوری به جهت مقابله با اثرات تغییرات اقلیمی مورد ضرورت بوده و در همین راستا با توجه به اینکه منشاء آن خارج از کشور بوده، موضوع دیپلماسی محیط زیست را می طلبد