انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

زالو‌ها در جستجوی گونه‌های نادر، افزایش سرعت چرخه آب

 به نام خداوند بخشاینده مهربان 

 

 

 

 

درباره نویسنده واهداف وبلاگ

 

 

حبیب ماهری کارشناس ومشاور امور محیط زیست، با 30 سال سابقه وتجربه، عاشق طبیعت ایران زمین هستم وهدفم بالا بردن فرهنگ زیست محیطی جامعه از طریق فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز است. این وبلاگ سعی دارد، مسایل زیست محیطی را مورد نقد وبررسی قراردهد

 

 

آزمایشگاه شیمی آب (مرجع و معتمد) سازمان حفاظت محیط زیست

 

 

آنالیز و اندازه گیری

 

 

پارامترها:

 

 

(PH,COD,BOD,TDS,TSS,EC,DO)

 

قلیائیت کل(کربنات و بیکربنات)

 

سختی کل،کلسیم،منیزیم،کدورت،دترجنت،کلراید،فسفات،آمونیاک،سولفات،نیترات  

 

ونیتریت.

 

بخش هوا- منابع ثابت: NO,NO2,CO,CO2,O2,NOx,SO2,CxHy,H2S

 

منابع سیار: PM10

 

 :Web Site

 

http://bahare-tabiat.blogfa.com

 

 

 

http://bahare-tabiat.blogsky.com

 

 

 

تماس با بهار طبیعت: 

 

 bahare_tabiat@yahoo.com 

 

 

                       

http://www.blogsky.com/users/blogs/logo/jafary21.gifhttp://www.blogsky.com/users/blogs/logo/jafary21.gif

http://www.blogsky.com/users/blogs/logo/jafary21.gif 

 

               

  بهار طبیعت  

 

 

 

 

 

زالو‌ها در جستجوی گونه‌های نادر

 

 

 

 

با این‌که زالوها خون‌آشام هستند، اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانند مفید باشند. زالوها، خون مکیده شده را تا ماه‌ها حفظ کرده و در نتیجه، هویت حیواناتی که از خونشان تغذیه کرده‌اند را حفظ می‌کنند. این خبر خوبی برای برخی پژوهشگران است. زیرا از این پس می‌توانند با استفاده از زالوها، گونه‌های در معرض انقراض را یافته و تعدادشان را محاسبه نمایند. یک پژوهشگر دانمارکی، در آزمایشگاه خود زالوها را با خون بز تغذیه کرد و به این نتیجه رسید که برخی از دی.ان.ای‌های بز، تا ماه‌ها در بدن زالو باقی ماند. در گام بعدی، تیم پژوهشی وی، بیست و پنج زالو را از جنگل‌های گرمسیری ویتنام، که سرشار از گونه‌های مختلف جانوران نادر است، جمع‌آوری کرد. از چهار عدد از این زالوها، دی.ان.ای یک نوع خرگوش نادر، یک دی.ان.ای گوزن کوچک آسیایی نادر، شش دی.ان.ای از یک نوع گورکن نادر و سه دی.ان.ای از یک نوع بز نادر به دست آوردند. جالب اینجاست که پژوهشگران از سال 1996، احتمال وجود این نوع خرگوش نادر در محل نمونه‌برداری را می‌دادند، اما با زیر نظر گرفتن محل به مدت دو هزار شب توسط دوربین‌های ویژه، هیچ نتیجه‌ای دال بر وجود این نوع خرگوش یافت نشد. همچنین، دی.ان.ای گورکن و بز، اولین دلیل اثبات حضور آنها در آن محل است. این پژوهشگر دانمارکی می‌گوید: «هزینه یک تا ده دلاری هر زالو، ارزان‌تر از روش‌های جایگزین است. استفاده از زالو یک امتیاز دیگر هم دارد: لازم نیست دنبالشان بگردید، چون آنها دنبال شما می‌گردند.

 

 

منبع: Newscientist

 

 

افزایش سرعت چرخه آب با گرمایش زمین

 

 

پژوهشگران استرالیایی معتقدند اثر گازهای گلخانه‌ای، سرعت چرخه آب را دوبرابر می‌کند. این چرخه به‌عنوان پدیده‌ای جهانی شامل ریزش باران بر سطح زمین، بخار شدن آب و بارش دوباره باران می‌شود و افزایش سرعت آن شوری آب اقیانوس‌ها را بیشتر می‌کند. البته عوارض و پیامدهای این پدیده مختص اقیانوس‌ها نیست و این شوری می‌تواند تاثیرات مخربی بر بخش‌های مختلف زمین داشته باشد. در واقع با خشک شدن بیشتر زمین‌های کشاورزی، قابلیت رشد محصولات در این مناطق کاهش می‌یابد، ذخایر آب شیرین نایاب می‌شود و در نهایت گرمایش زمین با برهم زدن روند طبیعی چرخه آب، تاثیر منفی خود را بر امنیت و ذخیره غذایی خواهد گذاشت.

 

 

ژاپنی‌ها تا هزار سال دیگر منقرض می‌شوند

 

 

به دلیل کاهش میزان زاد و ولد در ژاپن، نسل مردم این کشور تا هزار سال آینده منقرض می‌شود. محققان ژاپنی معتقدند جمعیت کودکان ژاپنی که به 14 سال رسیده‌اند هم‌اکنون 6/ 16 میلیون نفر است و با سرعت یک نفر در هر 100 ثانیه در حال کاهش است. این گروه تخمین زده‌اند پس از هزار سال دیگر هیچ کودک ژاپنی باقی نمی‌ماند. البته این روند که از سال 1975 آغاز شده در نهایت منجر‌به انقراض نسل ژاپنی‌ها خواهد شد. به عبارت دیگر اگر همین سرعت کاهش ادامه یابد در 5 می‌3011، تنها یک کودک ژاپنی وجود خواهد داشت.

 

 

چرا ستاره‌ها چشمک می‌زنند؟

 

 

اگر در یک شب صاف و مهتابی نگاهی به آسمان انداخته باشید، دیده‌‌اید ستاره‌ها نورافشانی می‌کنند و تصویری زیبا از آسمان را مقابل دیدگان ما به تصویر می‌کشند. بعضی از این ستارگان بسیار کوچک هستند و به صورت نقاط کم نوری در آسمان دیده می‌شوند. بعضی دیگر به شکل نقاط بسیار نورانی به رنگ سفید در آسمان دیده می‌شوند و بیننده‌ای که از سطح زمین به این اجسام سماوی چشم دوخته است آنها را به شکل نقاطی ثابت در آسمان می‌بیند. اما حقیقت این است که ستاره‌ها و اجسام سماوی گاهی پر نورتر و گاهی کم نورتر دیده می‌شوند. براساس تحقیقات جدیدی که توسط گروهی از منجمان و ستاره‌شناسان موسسه فناوری کالیفرنیا و دانشگاه آریزونا انجام شده است، شدت و ضعف میزان نور و روشنایی بیش از 200 میلیون جسم سماوی به اثبات رسیده است. در این مطالعه براساس تصاویری که با استفاده از یک تلسکوپ بسیار بزرگ از ستاره‌ها، سیارک‌ها و شهاب‌های آسمانی در نزدیکی سطح زمین در ایالت کالیفرنیا به ثبت رسیده است، داده‌ها و اطلاعات بسیار مهمی استخراج شده و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. دستیابی به اطلاعاتی درباره علت افزایش و کاهش شدت نور اجسام سماوی در آسمان یا به اصطلاح چشمک زدن آنها می‌تواند زمینه مناسبی را برای کشف حقایقی درباره ستاره و سیارک‌ها و دیگر اجسام سماوی فراهم کند. محققان امیدوارند بتوانند براساس این یافته‌ها به اطلاعات جدیدی درباره تکامل ستاره‌ها، سیاه چاله‌ها و همچنین دیگر اجزای کهکشان راه شیری دست یابند. عبور نور از لایه‌های مختلف جوی موجب افزایش و کاهش شدت نور ستاره‌ها می‌شود و به همین سبب به نظر می‌رسد این ستاره‌ها در آسمان مرتب در حال چشمک زدن هستند. لایه‌های جوی از نظر دما و تراکم متفاوتند و نور ستارها هنگام عبور از آنها و رسیدن به چشم ما دچار تغییراتی می‌شود که موجب می‌شود ما تصور کنیم آنها در حال چشمک زدن هستند. هنگامی که نور ستاره از میان لایه‌های جوی یا به عبارتی از مولکول‌های هوا عبور می‌کند، هر کدام از این مولکول‌های هوا، پرتوی مورد نظر را اندکی منحرف می‌کند و در هر ثانیه صدها مولکول هوا در مسیر این نور قرار می‌گیرد که موجب می‌شود نور ستاره کمی به اطراف تغییر جهت دهد. بنابراین شدت نور ستاره در نظر ناظر زمینی مدام در حال تغییر است و در نتیجه به نظر می‌رسد ستاره در حال سوسو زدن یا چشمک زدن است. اما حقیقت این است که نور ستارگان ثابت است. این شکست نور است که موجب تغییر شدت نور ستاره‌ها در نظر یک ناظر زمینی می‌شود.

 

 

منبع:

life info

 

 

کوه‌سرخ کهنوج تحت حفاظت محیط‌زیست درمی‌آید

 

 

تصویب منطقه کوه‌سرخ به عنوان منطقه حفاظت‌شده: بزودی این منطقه حفاظت‌شده اعلام می گردد.

 

 

هم‌اکنون در حال انجام کارهای نهایی این منطقه‌ که میان شهرستان‌های کهنوج و منوجان قرار دارد، هستیم و بزودی منطقه کوه‌سرخ را منطقه حفاظت ‌شده اعلام خواهد گردید. این منطقه‌ را محل سکونت خرس سیاه آسیایی است.  در 16 اردیبهشت ‌ماه جاری(1391 ) یک پلنگ و در 21 اردیبهشت‌ماه جاری نیز یک قلاده خرس مادر و 2 توله آن در منطقه کوه سرخ مشاهده شده است. در 8 سال گذشته متخلفان محیط‌زیست در این منطقه حدود 200 میلیون تومان جریمه شده‌اند. با این‌که مردم به مقوله محیط‌زیست اهمیت می‌دهند، اما هنوز خیلی از مناطق با این مقوله آشنا نیستند و منافع زودگذر خود را مقدم بر منافع محیط ‌زیست می‌دانند. باید از نظر فرهنگ‌سازی محیط‌زیست در مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و اداره‌ها کار بیشتری صورت گیرد.

 

نجات سمی‌ترین جاندار جهان از خطر انقراض

قورباغه نیزه سمی طلایی که سمی‌ترین جاندار جهان شناخته می‌شود در نخستین پناهگاهی که برای نجات این دوزیست مرگبار در معرض خطر انقراض درنظر گرفته شده بود، اقامت گزید. سم این قورباغه به حدی خطرناک و مهلک است که حتی تماس با دستمال کاغذی با این قورباغه می‌تواند مرگبار باشد. هرکدام از این قورباغه‌های 5‌سانتی‌متری برای کشتن ده بزرگسال در عرض چند دقیقه کافی است. پوست طلایی و روشن این قورباغه با سم کشنده شبه‌قلیایی پوشانده شده است. این سم در کار اعصاب بدن اختلال ایجاد کرده و ماهیچه‌ها را در حالت دائمی انقباض نگه می‌دارد که در نهایت به سکته قلبی منتهی می‌شود و مرگ ظرف چند دقیقه از راه می‌رسد. اکنون مساله مهم اینجاست که چرا باید این گونه در حال خطر انقراض را نجات داد. این قورباغه چون سایر جانداران در اکوسیستم دارای جایگاه خود است. انسان‌های دوران باستان از سم آن برای شکار و دفاع استفاده می‌کردند. مهم نیست که یک موجود چگونه توسط طبیعت و سیر تکامل حفظ می‌شود اما همه موجودات همواره برای انسان‌ها ارزشمند هستند و باید در‌راستای نجات گونه‌های درحال انقراض کاری انجام داد.