انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

هواشناسی و پیش‌بینی‌هایش

به نام خداوند بخشاینده مهربان 

 

 

 

 

درباره نویسنده واهداف وبلاگ (Habib_Maheri Environmental Engineer )

 

 

حبیب ماهری کارشناس مهندسی محیط زیست، با تجربه، عاشق طبیعت ایران زمین هستم وهدفم بالا بردن فرهنگ زیست محیطی جامعه از طریق فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز است. این وبلاگ سعی دارد، مسایل زیست محیطی را مورد نقد وبررسی قراردهد

 

 

آزمایشگاه شیمی آب (مرجع و معتمد) سازمان حفاظت محیط زیست

 

 

آنالیز و اندازه گیری

 

 

پارامترها:

 

 

(PH,COD,BOD,TDS,TSS,EC,DO)

 

قلیائیت کل(کربنات و بیکربنات)

 

سختی کل،کلسیم،منیزیم،کدورت،دترجنت،کلراید،فسفات،آمونیاک،سولفات،نیترات  

 

ونیتریت.

 

بخش هوا- منابع ثابت: NO,NO2,CO,CO2,O2,NOx,SO2,CxHy,H2S

 

منابع سیار: PM10

 

 :Web Site

 

http://bahare-tabiat.blogfa.com

 

 

 

http://bahare-tabiat.blogsky.com  

 

 

 

http://www.maheri.8m.com

 

 

 

تماس با بهار طبیعت: 

 

 bahare_tabiat@yahoo.com 

 

 

              

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

          

 

 

             

  بهار طبیعت 

 

 

 

 

هواشناسی و پیش‌بینی‌هایش 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا گاهی پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی درست از آب درنمی‌آید در حالی که در بسیاری از سایت‌های اینترنتی که به طور اختصاصی به پیش‌بینی‌ آب و هوا در ساعت‌ها و روزهای آینده می‌پردازد، پیش‌بینی‌ها به واقعیت نزدیک‌تر است. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کارشناسان سازمان هواشناسی در پاسخ به اعتراض های مردم درباره خطای احتمالی که ممکن است در پیش بینی وضع آب و هوا وجود داشته باشد، می گویند: پیش بینی کاری علمی است و همین طور آشکارسازی این که پیش بینی درست یا غلط بوده است نیز یک کار علمی است. یعنی به این صورت نیست که به آسمان نگاه کنیم و بگوییم پیش بینی غلط بوده است. فرض کنید هوای امروز تهران نیمه ابری پیش بینی شده باشد. در استان تهران تغییرات آب و هوا با توجه به شرایط اقلیمی متفاوت خواهد بود. اگر مناطق مختلف از شمال و مرکز و جنوب شهر تهران را در نظر بگیرید شرایط آب و هوا در این مناطق ممکن است متفاوت باشد. در گزارشی که برای پیش بینی آب و هوا ارائه می شود باید با استفاده از یک جمله همه این تغییرات را بیان کنیم. قرار نیست برای پیش بینی آب و هوا یک کتابچه ارائه کنیم و در آن به همه تغییراتی که در مناطق مختلف شهر تهران روی می دهد، اشاره کنیم. ما در پیش بینی ها از یک جمله کوتاه استفاده می کنیم و در آن با استفاده از واژه ای کوتاه مانند نیمه ابری گاهی با بارش باران پیش بینی را اعلام می کنیم. در حقیقت در این جمله تغییرات منطقه ای به طور خلاصه آورده می شود و ممکن است در تجریش شاهد بارش رگبار باشیم. در مرکز تهران هوا نیمه ابری باشد و در مناطق جنوبی هیچ ابری در آسمان دیده نشود. تغییرات بسیار زیاد است. آنها در این مقیاس در سطح ایستگاه صحت سنجی می کنند. علاوه بر آنچه با توجه به کمبود زمان از طریق رسانه های جمعی در رادیو و تلویزیون به عنوان اخبار هواشناسی اعلام می شود، در وب سایت سازمان هواشناسی هم پیش بینی همه شهرها به تفکیک اعلام می شود. سازمان هواشناسی در توضیح عوامل تاثیرگذار بر صحت پیش بینی ها این طور توضیح می دهند که با توجه به عواملی مانند توپوگرافی ها این پیش بینی ها بسیار پیچیده است و در مناطق کوهستانی، دشت و کویر تابع متغیرهای متعددی است که باید مورد توجه قرار گیرد. تاثیر این متغیرها در بلندمدت خود را نشان می دهد؛ برای مثال متوسط بارش سالانه در ایستگاه مهرآباد تهران 230 میلی متر است و در ارتفاعات متوسط بارش ها به 450 میلی متر می رسد در حالی که در مناطق جنوبی تهران این بارش ها کمتر از صد میلی متر بوده است؛ بنابراین همان طور که می بینید این تغییرات در سطح شهر بزرگی مانند تهران بسیار زیاد است و حتی بارش که یک فرآیند بسیار پیچیده است می تواند در اقلیم های مختلف متفاوت باشد. اما یک پرسش بزرگ همچنان بی پاسخ می ماند که چگونه یک سازمان هواشناسی در آن سوی سیاره زمین با دریافت اطلاعات از ایستگاه های هواشناسی کشورمان می تواند این قدر دقیق آب و هوای اینجا را پیش بینی و روی تلفن همراه ما اخطار دهد؟ کاری که سازمان هواشناسی خودمان از انجام آن عاجز است و هزار بهانه علمی و کمبود امکانات هم برای این عجز در آستین دارد. آیا آنها جادوگری بلدند؟