انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

معضل آلودگی نوری چقدر جدی است؟

به نام خداوند بخشنده مهربان  

 

 

 

درباره نویسنده واهداف وبلاگ (Habib_Maheri Environmental Engineer )


حبیب ماهری کارشناس مهندسی محیط زیست، با تجربه، عاشق طبیعت ایران زمین هستم وهدفم بالا بردن فرهنگ زیست محیطی جامعه از طریق فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز است. این وبلاگ سعی دارد، مسایل زیست محیطی را مورد نقد وبررسی قراردهد

آزمایشگاه شیمی آب (مرجع و معتمد) سازمان حفاظت محیط زیست

آنالیز و اندازه گیری

پارامترها:

(PH,COD,BOD,TDS,TSS,EC,DO)

قلیائیت کل(کربنات و بیکربنات)

سختی کل،کلسیم،منیزیم،کدورت،دترجنت،کلراید،فسفات،آمونیاک،سولفات،نیترات

ونیتریت.

بخش هوا- منابع ثابت: NO,NO2,CO,CO2,O2,NOx,SO2,CxHy,H2S

منابع سیار: PM10

 

Web Site

http://bahare-tabiat.blogfa.com

http://bahare-tabiat.blogsky.com

http://www.maheri.8m.com

تماس با بهار طبیعت:

bahare_tabiat@yahoo.com

 

 

 اطلاعیه


با مشاهده هر گونه تخلفات زیست محیطی،اعم از تخلفات :آلوده نمودن محیط زیست طبیعی یا محیط زیست انسانی،تخریب طبیعت و محیط زیست،حیوان آزاری،فروش و نگهداری  غیر مجاز و غیر قانونی حیوانات،شکاروصید غیرمجاز و زنده گیری وحوش، تخریب محیط زیست ومنابع طبیعی و جنگل و مرتع،ازبین بردن رستنیها.......

حامیان حیوانات و حیات وحش می توانند موارد تخلف را از طریق شماره تماس ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

موارد فوق به استناد مواد 10 و 11 قانون شکار و صید جمهوری اسلامی ایران و ماده 679 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب ، ومتخلفین مستوجب تحت تعقیب و مجازات قانونی  قرار می گیرند. 

               

 

معضل آلودگی نوری چقدر جدی است؟


نتایج پژوهش های جدید نشان می دهد یک سوم جمعیت زمین در معرض ابتلابه عوارض سوء آلودگی نوری قرار دارند

آلودگی نوری از جمله پدیده های مخرب زیست محیطی قرن حاضر به شمار می رود. آن دسته از اجرام آسمانی که پیشتر با چشم غیرمسلح دیده می شدند، اکنون پشت مه غلیظی از نورهای مصنوعی پنهان شده اند و حتی رویت شان برای منجمان حرفه ای نیز به آسانی امکان پذیر نیست. آلودگی نوری در سطوح پایین تر به اختلال دید رصدگران منجر می شود، اما در سطوح بالاتر به اندازه ای می رسد که آسمان شب به صورت مصنوعی به حالت نیمه روشن درمی آید، طوری که مشاهده انبوه ستارگان راه شیری برای عموم ممکن نیست.در راستای شناسایی مناطقی که در معرض آلودگی نوری شدید قرار دارند، پژوهشگران موسسه علم و فناوری آلودگی نوری در ایتالیا به تهیه جامع ترین نقشه جهانی آلودگی نوری اقدام کردند. داده های تصویری واضح ماهواره مدارقطبی سوآمی اِن پی پی، مهم ترین منبع اطلاعاتی نقشه فوق گزارش شد. این داده ها همراه حجم وسیع داده های دیگری که در نتیجه مشاهدات زمینی به دست آمده بودند از طریق نرم افزار انتشار آلودگی نوری مدل سازی شدند و در نهایت، نقشه جامعی به دست آمد که میزان آلودگی نوری در هر نقطه از کره زمین را نشان می دهد. براساس این نقشه، یک سوم جمعیت زمین وقتی به آسمان شب نگاه می کنند قادر به مشاهده کهکشان راه شیری نیستند. در مجموع 80 درصد کل ساکنان زمین و بیش از 99 درصد جمعیت های ساکن اروپا و آمریکا، تاریکی طبیعی آسمان شب را نمی بینند.


آماری از وضع فعلی


سنگاپور، قطر و کره جنوبی شدیدترین آلودگی نوری را دارند. در آسمان شب این کشورها تقریبا هیچ ستاره ای قابل رویت نیست و روشنایی مصنوعی آسمان شب به اندازه ای است که گفته می شود ساکنان شان به دید در تاریکی واقعی شب عادت ندارند؛ در حالی که مناطق غیرقابل سکونت نظیر آب های آزاد و مناطق سرد قطبی از آلودگی نوری در امان مانده اند. شمال شیلی، جزیره بیگ در هاوایی، لاپالما در جزایر قناری، نامیبیا در جنوب غربی آفریقا و شبه جزیره باخای کالیفرنیای مکزیک از تاریک ترین مناطق روی زمین در شب هستند که آلودگی نوری ندارند. چاد، گینه نو و ماداگاسکار نیز آلودگی نوری به نسبت کمتری را به خود دیده اند. البته، در بسیاری از مناطق کم جمعیتی که آلودگی نوری ندارند، آلودگی نوری مناطق همجوار به صورت گنبدهای نوری همچنان در افق دیده می شود.افزایش آلودگی نوری با شیب افزایش 5 تا 10 درصد در سال بتدریج اتفاق می افتد. به همین دلیل افزایش آن در کوتاه مدت نامحسوس است. اما در بازه زمانی طولانی مدت مثلاً ده ساله باوضوح بیشتری حس می شود.