انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

انجمن پرنده شناسی و پرنده نگری طرلان

به نام خداوند بخشنده مهربان

درباره نویسنده واهداف وبلاگ (Habib_Maheri Environmental Engineer )

حبیب ماهری کارشناس مهندسی محیط زیست، با تجربه، عاشق طبیعت ایران زمین هستم وهدفم بالا بردن فرهنگ زیست محیطی جامعه از طریق فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز است. این وبلاگ سعی دارد، مسایل زیست محیطی را مورد نقد وبررسی قراردهد

آزمایشگاه شیمی آب (مرجع و معتمد) سازمان حفاظت محیط زیست

آنالیز و اندازه گیری

پارامترها:

(PH,COD,BOD,TDS,TSS,EC,DO)

قلیائیت کل(کربنات و بیکربنات)

سختی کل،کلسیم،منیزیم،کدورت،دترجنت،کلراید،فسفات،آمونیاک،سولفات،نیترات

ونیتریت.

بخش هوا- منابع ثابت: NO,NO2,CO,CO2,O2,NOx,SO2,CxHy,H2S

منابع سیار: PM10


Web Site

http://bahare-tabiat.blogfa.com

http://bahare-tabiat.blogsky.com

http://www.maheri.8m.com

تماس با بهار طبیعت:

bahare_tabiat@yahoo.com

اطلاعیه

با مشاهده هر گونه تخلفات زیست محیطی،اعم از تخلفات :آلوده نمودن محیط زیست طبیعی یا محیط زیست انسانی،تخریب طبیعت و محیط زیست،حیوان آزاری،فروش و نگهداری  غیر مجاز و غیر قانونی حیوانات،شکاروصید غیرمجاز و زنده گیری وحوش، تخریب محیط زیست ومنابع طبیعی و جنگل و مرتع،ازبین بردن رستنیها.......

حامیان حیوانات و حیات وحش می توانند موارد تخلف را از طریق شماره تماس ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

موارد فوق به استناد مواد 10 و 11 قانون شکار و صید جمهوری اسلامی ایران و ماده 679 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب ، ومتخلفین مستوجب تحت تعقیب و مجازات قانونی قرار می گیرند.

از نظر قانونی کارواش از منازل مسکونی چقدر باید فاصله داشته باشد ؟ و اگر از طرف صاحب کارواش اذیت وآزاری به خانواده‌ها شود چه کار باید کرد؟


هر چند بنا بر نظر بعضی حقوقدانان تکالیف قانونی درخصوص برخورد با واحدهای آلاینده به موجب ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست، همچنین به استناد ماده 11 و تبصره ذیل ماده 10 قانون موصوف،به سازمان حفاظت محیط زیست محول شده است، لیکن بنا بر استدلال دیگر حقوقدانان رسیدگی به این موضوع براساس بند 20 ماده‌ 55 قانون شهرداری‌هاجلوگیری از ایجاد و تأسیس تمامی اماکنی که به نحوی موجب بروز مزاحمت برای ساکنان شهر می‏شوند، جزو وظایف شهرداری‌ها گنجانده شده و شهرداری‌ها را مکلف کرده تا از تاسیس کارگاه‌ها، گاراژهای عمومی، تعمیرگاه‌ها، مراکز دامداری و به‌طور کلی تمامی مشاغلی که به نحوی برای ساکنان شهر ایجاد مزاحمت می‌کنند، جلوگیری کند لذا پیشنهاد می‌شود در بدو امر شکایت خود را در شهرداری و سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح و سپس موضوع را به‌عنوان مزاحمت (از جنبه کیفری) در دادسرای محل وقوع جرم و تحت عنوان رفع مزاحمت (از جنبه حقوقی) در محاکم حقوقی مورد پیگیری قرار دهید

جریمه بوق بی جا 300 هزار تومان

قانون،علیه رفع آلودگی صوتی

تعیین نرخ آلودگی صوتی، بررسی لایحه هوای پاک ، ماده 29 این لایحه بر مقوله آلودگی صوتی متمرکز است. این ماده می گوید هرگونه آلودگی صوتی به وسیله منابع ثابت و متحرک، ممنوع است و جریمه هایی که برای ایجادکنندگان این آلودگی ها تعیین شده است در مقایسه با گذشته، افزایشی محسوس داشته است

بوق بزنی


آلودگی صوتی اگر از سوی منابع ثابت باشد، جریمه نقدی از یک تا دو میلیون تومان دارد، اما اخم این قانون به منابع متحرک تولیدکننده آلودگی صوتی، هم جدی است.نیروی انتظامی در تبصره یک ماده 29، مکلف شده است راننده وسیله نقلیه موتوری را که به گوش دیگران آسیب می زند در اولین جلسه 100 هزار تومان، در دومین جلسه 200 هزار تومان و در سومین جلسه 300 هزار تومان جریمه کند. در تبصره دوم همان ماده 29 قید شده است که آیین نامه اجرایی این ماده باید در مدت سه ماه از تاریخ ابلاغش تهیه شود و به تصویب هیات وزیران برسد.بر اساس ماده 31 قانون هوای پاک، ناجا و یگان حفاظت از محیط زیست، دو مسئول اصلی برای برخورد با واحدهای آلاینده هستند و وظیفه دارند به عنوان ضابطان دادگستری برای برخورد با واحدهای آلوده کننده، آستین بالا بزنند، اما در این میان مسلما ناجا و بخصوص پلیس راهور، مسئولیت بیشتری دارد.منبع اصلی آلودگی صوتی در شهرها، وسایل نقلیه متحرک مانند موتورسیکلت ها و خودروها هستند و در رتبه دوم، ساخت و سازها و واحدهای صنعتی آلاینده قرار دارند. مردم با این قانون به کودکانشان نیز می آموزند که بدانند بوق، وسیله سلام و احوالپرسی یا خداحافظی نیست؛ هیچ کس حق ندارد برای لذت یا ایجاد هیجان یا ترس، اگزوز وسیله نقلیه اش را دستکاری کند یا از بوق های نامتعارف و غیراستاندارد مثل صدای حیوانات یا شیپور استفاده کند

اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران : هر فعالیت اقتصادی وغیر اقتصادی که تخریب غیر قابل جبران بر محیط زیست وارد کند ممنوع است.


مجازات تخلیه و دفن مواد آلاینده درخاک


در ماده 19 لایحه حفاظت از خاک آمده است ،تخلیه و دفن مواد آلاینده اعم از مایع و جامد در خاک بدون رعایت مقررات زیست محیطی در غیر از مکان های تعیین شده ممنوع است.مرتکب ، علاوه بر جبران خسارت زیست محیطی به جزای نقدی دو تا پنج برابر خسارت وارده محکوم می شود




انجمن پرنده شناسی و پرنده نگری طرلان


از سال 86 به عنوان یک مجموعه غیردولتی فعالیت تخصصی خویش را آغاز نموده است. هدف ما حفاظت پرندگان و استفاده از ابزارهایی چون "پرنده نگری" در این راه بوده است. به عنوان نخستین گروه تخصصی پرنده نگری ایران علاقمندان بسیاری را در این راه همراهی کردیم و مدتی به ترویج فرهنگ پرنده نگری پرداختیم و درکنار چنین فعالیت هایی، با رویکرد حفاظت از پرندگان جهت پایه گذاری این صنعت درکشورمان تلاش نمودیم. با این هدف همزمان با تهیه و تولید برخی ابزار مورد نیاز این رشته به پژوهش، تالیف و ترجمه کتاب های مرتبط، ارائه مقالات، مصاحبه در نشریات و نیز برگزاری کلاسها، کارگاههای تخصصی و تورهای ویژه پرنده نگری پرداختیم .هم اکنون با تشکیل گروههای علاقمند به تماشای پرندگان در سطح محلی و استانی و مناسب بودن بستر لازم برای گامهای بعدی، "انجمن پرنده شناسی و پرنده نگری طرلان" به سمت رسالت اصلی خویش که بیش از هرچیز حفاظت پرندگان است روی آورده است. بنابراین در حال حاضر "انجمن پرنده شناسی و پرنده نگری طرلان" با همت و پشتکار علاقمندان، همکاران و مسئولانش خدمات گسترده ای در زمینه پرنده شناسی، پرنده نگری و حفاظت به مخاطبان خود در بخش های دولتی و غیردولتی ارایه می دهد. ما معتقدیم که پایش و پژوهش پیش نیاز حفاظت موفقیت آمیز هستند. بنابراین تعریف و اجرای پروژه های مرتبط با جنبه های مختلف زیست شناسی، بوم شناسی و حفاظت پرندگان و زیستگاه های آن ها را نیز در فهرست فعالیت های گروه طرلان قرار دادیم. هچنین فعالیت های حاضر گروه طرلان در زمینه حفاظت را میتوان همکاری با بخش های مختلف سازمان ملل متحد، مشارکت در تدوین برنامه های حفاظت بین المللی و ملی پرندگان و گونه های خاص، همراهی و راهبری کارگروههای ملی برخی گونه های پرندگان، همراهی و تسهیلگری  پروژه های حفاظت مشارکتی از پرندگان، همکاری با کنوانسیون های مرتبط و ایجاد پل ارتباطی میان متخصصان جهانی و بخش های حفاظت از حیات وحش کشور  برشمرد. علاوه بر این فعالیت ها، این گروه کماکان به ارایه خدماتی همچون مشاوره و همکاری جهت ایجاد سایت های ویژه پرنده نگری، برگزاری تورهای تخصصی در سطوح مقدماتی تا پیشرفته، برگزاری دوره های آموزش پرنده نگری، بازسازی و ایجاد محیط زیست طبیعی و یا مصنوعی  جذب پرندگان و شناسایی و معرفی پرندگان مناطق مختلف ادامه می دهد. در جهان امروز حفاظت از محیط زیست در گرو همکاری شانه به شانه علاقمندان دلسوز و صاحب نظران متخصص است و هیچ یک از این دو گروه به تنهایی نمی تواند آنچنان که باید به آرمان ها و اهداف خویش دست یابد. مجموعه طرلان ایجاد پل ارتباطی میان مردم علاقمند و برنامه های تخصصی حفاظت از پرندگان را سرفصل اهداف خویش دانسته و میداند