انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

آلودگی میکروبی، نفتی و شیمیایی در بسیاری از شناگاه های کشور موج می زند

به نام خداوند بخشنده مهربان درباره نویسنده واهداف وبلاگ (Habib_Maheri Environmental Engineer ) حبیب ماهری کارشناس مهندسی محیط زیست، با تجربه، عاشق طبیعت ایران زمین هستم وهدفم بالا بردن فرهنگ زیست محیطی جامعه از طریق فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز است. این وبلاگ سعی دارد، مسایل زیست محیطی را مورد نقد وبررسی قراردهد آزمایشگاه شیمی آب (مرجع و معتمد) سازمان حفاظت محیط زیست آنالیز و اندازه گیری پارامترها: (PH,COD,BOD,TDS,TSS,EC,DO) قلیائیت کل(کربنات و بیکربنات) سختی کل،کلسیم،منیزیم،کدورت،دترجنت،کلراید،فسفات،آمونیاک،سولفات،نیترات ونیتریت. بخش هوا- منابع ثابت: NO,NO2,CO,CO2,O2,NOx,SO2,CxHy,H2S منابع سیار: PM10 Web Site http://bahare-tabiat.blogfa.com http://bahare-tabiat.blogsky.com http://www.maheri.8m.com تماس با بهار طبیعت: bahare_tabiat@yahoo.com اطلاعیه با مشاهده هر گونه تخلفات زیست محیطی،اعم از تخلفات :آلوده نمودن محیط زیست طبیعی یا محیط زیست انسانی،تخریب طبیعت و محیط زیست،حیوان آزاری،فروش و نگهداری  غیر مجاز و غیر قانونی حیوانات،شکاروصید غیرمجاز و زنده گیری وحوش، تخریب محیط زیست ومنابع طبیعی و جنگل و مرتع،ازبین بردن رستنیها....... حامیان حیوانات و حیات وحش می توانند موارد تخلف را از طریق شماره تماس ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ اطلاع دهند. موارد فوق به استناد مواد 10 و 11 قانون شکار و صید جمهوری اسلامی ایران و ماده 679 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب ، ومتخلفین مستوجب تحت تعقیب و مجازات قانونی قرار می گیرند. از نظر قانونی کارواش از منازل مسکونی چقدر باید فاصله داشته باشد ؟ و اگر از طرف صاحب کارواش اذیت وآزاری به خانواده‌ها شود چه کار باید کرد؟ هر چند بنا بر نظر بعضی حقوقدانان تکالیف قانونی درخصوص برخورد با واحدهای آلاینده به موجب ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست، همچنین به استناد ماده 11 و تبصره ذیل ماده 10 قانون موصوف،به سازمان حفاظت محیط زیست محول شده است، لیکن بنا بر استدلال دیگر حقوقدانان رسیدگی به این موضوع براساس بند 20 ماده‌ 55 قانون شهرداری‌هاجلوگیری از ایجاد و تأسیس تمامی اماکنی که به نحوی موجب بروز مزاحمت برای ساکنان شهر می‏شوند، جزو وظایف شهرداری‌ها گنجانده شده و شهرداری‌ها را مکلف کرده تا از تاسیس کارگاه‌ها، گاراژهای عمومی، تعمیرگاه‌ها، مراکز دامداری و به‌طور کلی تمامی مشاغلی که به نحوی برای ساکنان شهر ایجاد مزاحمت می‌کنند، جلوگیری کند لذا پیشنهاد می‌شود در بدو امر شکایت خود را در شهرداری و سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح و سپس موضوع را به‌عنوان مزاحمت (از جنبه کیفری) در دادسرای محل وقوع جرم و تحت عنوان رفع مزاحمت (از جنبه حقوقی) در محاکم حقوقی مورد پیگیری قرار دهید جریمه بوق بی جا 300 هزار تومان قانون،علیه رفع آلودگی صوتی تعیین نرخ آلودگی صوتی، بررسی لایحه هوای پاک ، ماده 29 این لایحه بر مقوله آلودگی صوتی متمرکز است. این ماده می گوید هرگونه آلودگی صوتی به وسیله منابع ثابت و متحرک، ممنوع است و جریمه هایی که برای ایجادکنندگان این آلودگی ها تعیین شده است در مقایسه با گذشته، افزایشی محسوس داشته است بوق بزنی آلودگی صوتی اگر از سوی منابع ثابت باشد، جریمه نقدی از یک تا دو میلیون تومان دارد، اما اخم این قانون به منابع متحرک تولیدکننده آلودگی صوتی، هم جدی است.نیروی انتظامی در تبصره یک ماده 29، مکلف شده است راننده وسیله نقلیه موتوری را که به گوش دیگران آسیب می زند در اولین جلسه 100 هزار تومان، در دومین جلسه 200 هزار تومان و در سومین جلسه 300 هزار تومان جریمه کند. در تبصره دوم همان ماده 29 قید شده است که آیین نامه اجرایی این ماده باید در مدت سه ماه از تاریخ ابلاغش تهیه شود و به تصویب هیات وزیران برسد.بر اساس ماده 31 قانون هوای پاک، ناجا و یگان حفاظت از محیط زیست، دو مسئول اصلی برای برخورد با واحدهای آلاینده هستند و وظیفه دارند به عنوان ضابطان دادگستری برای برخورد با واحدهای آلوده کننده، آستین بالا بزنند، اما در این میان مسلما ناجا و بخصوص پلیس راهور، مسئولیت بیشتری دارد.منبع اصلی آلودگی صوتی در شهرها، وسایل نقلیه متحرک مانند موتورسیکلت ها و خودروها هستند و در رتبه دوم، ساخت و سازها و واحدهای صنعتی آلاینده قرار دارند. مردم با این قانون به کودکانشان نیز می آموزند که بدانند بوق، وسیله سلام و احوالپرسی یا خداحافظی نیست؛ هیچ کس حق ندارد برای لذت یا ایجاد هیجان یا ترس، اگزوز وسیله نقلیه اش را دستکاری کند یا از بوق های نامتعارف و غیراستاندارد مثل صدای حیوانات یا شیپور استفاده کند اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران : هر فعالیت اقتصادی وغیر اقتصادی که تخریب غیر قابل جبران بر محیط زیست وارد کند ممنوع است. مجازات تخلیه و دفن مواد آلاینده درخاک در ماده 19 لایحه حفاظت از خاک آمده است ،تخلیه و دفن مواد آلاینده اعم از مایع و جامد در خاک بدون رعایت مقررات زیست محیطی در غیر از مکان های تعیین شده ممنوع است.مرتکب ، علاوه بر جبران خسارت زیست محیطی به جزای نقدی دو تا پنج برابر خسارت وارده محکوم می شود شیرجه به عمق آلودگی آلودگی میکروبی، نفتی و شیمیایی در بسیاری از شناگاه های کشور موج می زند گرمای هوا خیلی زودتر از آنکه در سواحل طرح های شنا و پرچم گذاری ها اجرا شود، مردم را به داخل دریا می کشاند. کوچک و بزرگ بدون رعایت اصول استفاده صحیح از دریا داخل آب هایی می روند که سلامت آنها از سوی مسئولان مربوطه تائید نشده و این در حالی است که شنا در دریا هم اصول و قوانین بهداشتی خاص خود را دارد که از سوی مردم رعایت نمی شود. از میان 153 شناگاه کشور، اطلاعات 45.1 درصد از شناگاه ها بر روی سایت سازمان حفاظت محیط زیست موجود نیست. آمارهای موجود هم نشان می دهد از میان 84 سایتی که اطلاعات سلامتی آنها در سال گذشته رصد شده، 29.19 درصد از شناگاه ها یا پرچم زرد دارند یا این که غیر قابل شنا هستند اما مردم بدون توجه به اهمیت سلامت آب شناگاه ها و بدون پرچم گذاری جدید، به سواحل کشور برای شنا مراجعه می کنند. شناگاه های کشور محل مناسبی برای شنا نیست، زیرا بیشتر فاضلاب های شهری، صنعتی و کشاورزی استان های ساحلی راهی دریا می شود، در چنین شرایطی بسیاری از شهروندان توجهی به پرچم هایی که برای این مهم در شناگاه ها نصب می شود ندارند، پرچم هایی که درباره میزان آلودگی شناگاه ها هشدار می دهند. تعداد شناگاه های کشور را 153 شناگاه اعلام  وضعیت سلامت همه شناگاه ها روی سایت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته اما بررسی جداول مندرج در سایت این سازمان که نتیجه پایش های سال گذشته است نشان می دهد درباره وضعیت دو استان خوزستان و بوشهر که 69 شناگاه دارند، اطلاعاتی در دسترس نیست و اطلاعات 84 شناگاه باقی مانده هم حاکی از آن است که حدود 22 شناگاه یا پرچم زرد دارند یا این که تعطیل شده اند. وضعیت سلامت شناگاه ها با دو نوع پرچم نشان داده می شود؛ پرچم آبی یعنی آلودگی میکروبی برای سلامت انسان مضر نیست و پرچم زرد به مفهوم آن است که حد آلودگی بیش از حالت طبیعی است. در شناگاه های تعطیل هم طرحی اجرا نمی شود اما نکته این که همه مردم در محدوده های مشخص شده شنا نمی کنند و درصد زیادی از آنها در خارج از طرح ها به شنا و ورزش های آبی می پردازند.