انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

حاشیه نشینان جنگل ها و لزوم آموزش

                            به نام خداوند بخشنده مهربان  

 

 

 

درباره نویسنده واهداف وبلاگ (Habib_Maheri Environmental Engineer )

حبیب ماهری کارشناس مهندسی محیط زیست، با تجربه، عاشق طبیعت ایران زمین هستم وهدفم بالا بردن فرهنگ زیست محیطی جامعه از طریق فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز است. این وبلاگ سعی دارد، مسایل زیست محیطی را مورد نقد وبررسی قراردهد

آزمایشگاه شیمی آب (مرجع و معتمد) سازمان حفاظت محیط زیست

آنالیز و اندازه گیری

پارامترها:

(PH,COD,BOD,TDS,TSS,EC,DO)

قلیائیت کل(کربنات و بیکربنات)

سختی کل،کلسیم،منیزیم،کدورت،دترجنت،کلراید،فسفات،آمونیاک،سولفات،نیترات

ونیتریت.

بخش هوا- منابع ثابت: NO,NO2,CO,CO2,O2,NOx,SO2,CxHy,H2S

منابع سیار: PM10

 

Web Site

http://bahare-tabiat.blogfa.com

http://bahare-tabiat.blogsky.com

http://www.maheri.8m.com

تماس با بهار طبیعت:

bahare_tabiat@yahoo.com

 

 

اطلاعیه

با مشاهده هر گونه تخلفات زیست محیطی،اعم از تخلفات :آلوده نمودن محیط زیست طبیعی یا محیط زیست انسانی،تخریب طبیعت و محیط زیست،حیوان آزاری،فروش و نگهداری  غیر مجاز و غیر قانونی حیوانات،شکاروصید غیرمجاز و زنده گیری وحوش، تخریب محیط زیست ومنابع طبیعی و جنگل و مرتع،ازبین بردن رستنیها.......

حامیان حیوانات و حیات وحش می توانند موارد تخلف را از طریق شماره تماس ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

موارد فوق به استناد مواد 10 و 11 قانون شکار و صید جمهوری اسلامی ایران و ماده 679 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب ، ومتخلفین مستوجب تحت تعقیب و مجازات قانونی قرار می گیرند.

از نظر قانونی کارواش از منازل مسکونی چقدر باید فاصله داشته باشد ؟ و اگر از طرف صاحب کارواش اذیت وآزاری به خانواده‌ها شود چه کار باید کرد؟

 

هر چند بنا بر نظر بعضی حقوقدانان تکالیف قانونی درخصوص برخورد با واحدهای آلاینده به موجب ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست، همچنین به استناد ماده 11 و تبصره ذیل ماده 10 قانون موصوف،به سازمان حفاظت محیط زیست محول شده است، لیکن بنا بر استدلال دیگر حقوقدانان رسیدگی به این موضوع براساس بند 20 ماده‌ 55 قانون شهرداری‌هاجلوگیری از ایجاد و تأسیس تمامی اماکنی که به نحوی موجب بروز مزاحمت برای ساکنان شهر می‏شوند، جزو وظایف شهرداری‌ها گنجانده شده و شهرداری‌ها را مکلف کرده تا از تاسیس کارگاه‌ها، گاراژهای عمومی، تعمیرگاه‌ها، مراکز دامداری و به‌طور کلی تمامی مشاغلی که به نحوی برای ساکنان شهر ایجاد مزاحمت می‌کنند، جلوگیری کند لذا پیشنهاد می‌شود در بدو امر شکایت خود را در شهرداری و سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح و سپس موضوع را به‌عنوان مزاحمت (از جنبه کیفری) در دادسرای محل وقوع جرم و تحت عنوان رفع مزاحمت (از جنبه حقوقی) در محاکم حقوقی مورد پیگیری قرار دهید.

جریمه بوق بی جا 300 هزار تومان

قانون،علیه رفع آلودگی صوتی

تعیین نرخ آلودگی صوتی، بررسی لایحه هوای پاک ، ماده 29 این لایحه بر مقوله آلودگی صوتی متمرکز است. این ماده می گوید هرگونه آلودگی صوتی به وسیله منابع ثابت و متحرک، ممنوع است و جریمه هایی که برای ایجادکنندگان این آلودگی ها تعیین شده است در مقایسه با گذشته، افزایشی محسوس داشته است

بوق بزنی

 

آلودگی صوتی اگر از سوی منابع ثابت باشد، جریمه نقدی از یک تا دو میلیون تومان دارد، اما اخم این قانون به منابع متحرک تولیدکننده آلودگی صوتی، هم جدی است.نیروی انتظامی در تبصره یک ماده 29، مکلف شده است راننده وسیله نقلیه موتوری را که به گوش دیگران آسیب می زند در اولین جلسه 100 هزار تومان، در دومین جلسه 200 هزار تومان و در سومین جلسه 300 هزار تومان جریمه کند. در تبصره دوم همان ماده 29 قید شده است که آیین نامه اجرایی این ماده باید در مدت سه ماه از تاریخ ابلاغش تهیه شود و به تصویب هیات وزیران برسد.بر اساس ماده 31 قانون هوای پاک، ناجا و یگان حفاظت از محیط زیست، دو مسئول اصلی برای برخورد با واحدهای آلاینده هستند و وظیفه دارند به عنوان ضابطان دادگستری برای برخورد با واحدهای آلوده کننده، آستین بالا بزنند، اما در این میان مسلما ناجا و بخصوص پلیس راهور، مسئولیت بیشتری دارد.منبع اصلی آلودگی صوتی در شهرها، وسایل نقلیه متحرک مانند موتورسیکلت ها و خودروها هستند و در رتبه دوم، ساخت و سازها و واحدهای صنعتی آلاینده قرار دارند. مردم با این قانون به کودکانشان نیز می آموزند که بدانند بوق، وسیله سلام و احوالپرسی یا خداحافظی نیست؛ هیچ کس حق ندارد برای لذت یا ایجاد هیجان یا ترس، اگزوز وسیله نقلیه اش را دستکاری کند یا از بوق های نامتعارف و غیراستاندارد مثل صدای حیوانات یا شیپور استفاده کند

اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران : هر فعالیت اقتصادی وغیر اقتصادی که تخریب غیر قابل جبران بر محیط زیست وارد کند ممنوع است.

 

مجازات تخلیه و دفن مواد آلاینده درخاک

 

در ماده 19 لایحه حفاظت از خاک آمده است ،تخلیه و دفن مواد آلاینده اعم از مایع و جامد در خاک بدون رعایت مقررات زیست محیطی در غیر از مکان های تعیین شده ممنوع است.مرتکب ، علاوه بر جبران خسارت زیست محیطی به جزای نقدی دو تا پنج برابر خسارت وارده محکوم می شود.


 

حاشیه نشینان جنگل ها و لزوم  آموزش


 

آموزش و آگاهی بخشی به دامداران و حاشیه نشینان جنگل ها و رفتار قهرآمیز نداشتن با وحوش، اصلی مهم اما فراموش شده است که هیچ گاه مورد توجه قرار نمی گیرد. هرازگاهی اخبار حمله حیوانات وحشی و پلنگ به روستاییان و دام ها در گوشه و کنار کشور از جمله مازندران شنیده می شود و به اعتقاد کارشناسان، رفتارشناسی حیوانات وحشی و چگونگی برخورد با آن، احتمال حمله آنان را کاهش می دهد؛ چرا که آموزش و آگاهی بخشی دامداران برای پیشگیری از آسیب و نداشتن رفتار قهرآمیز با حیات وحش امری اساسی است. دلایل نزدیک شدن پلنگ به روستاها ، کاهش غذای این حیوانات به دلایل گوناگون همچون شکار غیرمجاز و مجوز شکار میرشکاران برای دفاع از زمین کشاورزی و طرح خروج دام از قعر جنگل و کوچ دامداران به حاشیه روستا عنوان می کند. هرچند ما خروج دام را نقد نمی کنیم اما یکی از علل ورود پلنگ به روستاها خروج دام از قعر جنگل ها بوده است، چراکه با خروج دام از جنگل ها، برخی دامداران دام خود را در کنار روستا نگهداری می کنند. عامل دیگر را ایجاد کمربند سبز در حاشیه روستاها و شهرها توسط منابع طبیعی به منظور جلوگیری از تصرف منابع ملی توسط اشخاص بوده و منابع طبیعی طی دهه های گذشته اقدام به پاک تراشی جنگل و کشت گونه دیگر درختی کرده است و تعادل اکوسیستم در منطقه به نوعی به هم خورد و با فراگیر شدن بوته های تمشک، مامنی برای پلنگ در حاشیه روستاها و شهرهای کوچک ایجاد شد. پلنگ هنگامی حمله می کند که وارد زیستگاهش شویم یا در شرایط بدی قرار گیرد و تحریک شود. تاکنون موردی که پلنگ به قصد خوردن انسان به او حمله کند، نداشته ایم. در بحث رفتارشناسی، محیط بانان ما آسیب نمی بینند چراکه برخورد مناسب را می دانند، بر ضرورت آموزش دامداران در رفتارشناسی حیوانات وحشی تاکید ،عموما حیوانات وحشی جز در شرایط خاص رغبتی به خوردن انسان ندارند و چون انسان به صورت عمودی راه می رود برای حیوانات وحشی ایجاد ترس می کند و این حیوانات برای دفاع از خود حمله می کنند. پلنگ ایرانی یک سرمایه ملی و ازنظر جثه یک گونه منحصربه فرد در دنیاست، بر لزوم حمایت از آن توصیه می شود.از سوی دیگر، نگران اقتصاد مردم دامدار نیز هستیم و متاسفانه قانون، پرداخت خسارتی را در خصوص آسیب دام توسط حیوان وحشی پیش بینی نکرده تا ما بتوانیم خسارت را پرداخت کنیم، هرچند پیگیر وضع قانونی در این رابطه هستیم. دامدار نباید دام را رها کند تا وارد زیستگاه حیات وحش شود، پلنگ قابل قیاس با یک گاو نیست، چراکه اینها سرمایه های کشور هستند و هیچ موجودی بیهوده آفریده نشده است و ما حق نداریم آنها را از میان ببریم، چراکه ما امانت داران نسل آینده هستیم.

 

حبیب ماهری کارشناس و مشاور محیط زیست