انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

کندوان ، سفر به قلب کوهستان

                                      به نام خداوند بخشنده مهربان  

 

 

 

درباره نویسنده واهداف وبلاگ (Habib_Maheri Environmental Engineer )

حبیب ماهری کارشناس مهندسی محیط زیست، با تجربه، عاشق طبیعت ایران زمین هستم وهدفم بالا بردن فرهنگ زیست محیطی جامعه از طریق فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز است. این وبلاگ سعی دارد، مسایل زیست محیطی را مورد نقد وبررسی قراردهد

آزمایشگاه شیمی آب (مرجع و معتمد) سازمان حفاظت محیط زیست

آنالیز و اندازه گیری

پارامترها:

(PH,COD,BOD,TDS,TSS,EC,DO)

قلیائیت کل(کربنات و بیکربنات)

سختی کل،کلسیم،منیزیم،کدورت،دترجنت،کلراید،فسفات،آمونیاک،سولفات،نیترات

ونیتریت.

بخش هوا- منابع ثابت: NO,NO2,CO,CO2,O2,NOx,SO2,CxHy,H2S

منابع سیار: PM10

 

Web Site

http://bahare-tabiat.blogfa.com

http://bahare-tabiat.blogsky.com

http://www.maheri.8m.com

تماس با بهار طبیعت:

bahare_tabiat@yahoo.com

 

 

اطلاعیه

با مشاهده هر گونه تخلفات زیست محیطی،اعم از تخلفات :آلوده نمودن محیط زیست طبیعی یا محیط زیست انسانی،تخریب طبیعت و محیط زیست،حیوان آزاری،فروش و نگهداری  غیر مجاز و غیر قانونی حیوانات،شکاروصید غیرمجاز و زنده گیری وحوش، تخریب محیط زیست ومنابع طبیعی و جنگل و مرتع،ازبین بردن رستنیها.......

حامیان حیوانات و حیات وحش می توانند موارد تخلف را از طریق شماره تماس ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

موارد فوق به استناد مواد 10 و 11 قانون شکار و صید جمهوری اسلامی ایران و ماده 679 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب ، ومتخلفین مستوجب تحت تعقیب و مجازات قانونی قرار می گیرند.

از نظر قانونی کارواش از منازل مسکونی چقدر باید فاصله داشته باشد ؟ و اگر از طرف صاحب کارواش اذیت وآزاری به خانواده‌ها شود چه کار باید کرد؟

 

هر چند بنا بر نظر بعضی حقوقدانان تکالیف قانونی درخصوص برخورد با واحدهای آلاینده به موجب ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست، همچنین به استناد ماده 11 و تبصره ذیل ماده 10 قانون موصوف،به سازمان حفاظت محیط زیست محول شده است، لیکن بنا بر استدلال دیگر حقوقدانان رسیدگی به این موضوع براساس بند 20 ماده‌ 55 قانون شهرداری‌هاجلوگیری از ایجاد و تأسیس تمامی اماکنی که به نحوی موجب بروز مزاحمت برای ساکنان شهر می‏شوند، جزو وظایف شهرداری‌ها گنجانده شده و شهرداری‌ها را مکلف کرده تا از تاسیس کارگاه‌ها، گاراژهای عمومی، تعمیرگاه‌ها، مراکز دامداری و به‌طور کلی تمامی مشاغلی که به نحوی برای ساکنان شهر ایجاد مزاحمت می‌کنند، جلوگیری کند لذا پیشنهاد می‌شود در بدو امر شکایت خود را در شهرداری و سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح و سپس موضوع را به‌عنوان مزاحمت (از جنبه کیفری) در دادسرای محل وقوع جرم و تحت عنوان رفع مزاحمت (از جنبه حقوقی) در محاکم حقوقی مورد پیگیری قرار دهید.

جریمه بوق بی جا 300 هزار تومان

قانون،علیه رفع آلودگی صوتی

تعیین نرخ آلودگی صوتی، بررسی لایحه هوای پاک ، ماده 29 این لایحه بر مقوله آلودگی صوتی متمرکز است. این ماده می گوید هرگونه آلودگی صوتی به وسیله منابع ثابت و متحرک، ممنوع است و جریمه هایی که برای ایجادکنندگان این آلودگی ها تعیین شده است در مقایسه با گذشته، افزایشی محسوس داشته است

بوق بزنی

آلودگی صوتی اگر از سوی منابع ثابت باشد، جریمه نقدی از یک تا دو میلیون تومان دارد، اما اخم این قانون به منابع متحرک تولیدکننده آلودگی صوتی، هم جدی است.نیروی انتظامی در تبصره یک ماده 29، مکلف شده است راننده وسیله نقلیه موتوری را که به گوش دیگران آسیب می زند در اولین جلسه 100 هزار تومان، در دومین جلسه 200 هزار تومان و در سومین جلسه 300 هزار تومان جریمه کند. در تبصره دوم همان ماده 29 قید شده است که آیین نامه اجرایی این ماده باید در مدت سه ماه از تاریخ ابلاغش تهیه شود و به تصویب هیات وزیران برسد.بر اساس ماده 31 قانون هوای پاک، ناجا و یگان حفاظت از محیط زیست، دو مسئول اصلی برای برخورد با واحدهای آلاینده هستند و وظیفه دارند به عنوان ضابطان دادگستری برای برخورد با واحدهای آلوده کننده، آستین بالا بزنند، اما در این میان مسلما ناجا و بخصوص پلیس راهور، مسئولیت بیشتری دارد.منبع اصلی آلودگی صوتی در شهرها، وسایل نقلیه متحرک مانند موتورسیکلت ها و خودروها هستند و در رتبه دوم، ساخت و سازها و واحدهای صنعتی آلاینده قرار دارند. مردم با این قانون به کودکانشان نیز می آموزند که بدانند بوق، وسیله سلام و احوالپرسی یا خداحافظی نیست؛ هیچ کس حق ندارد برای لذت یا ایجاد هیجان یا ترس، اگزوز وسیله نقلیه اش را دستکاری کند یا از بوق های نامتعارف و غیراستاندارد مثل صدای حیوانات یا شیپور استفاده کند

اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران : هر فعالیت اقتصادی وغیر اقتصادی که تخریب غیر قابل جبران بر محیط زیست وارد کند ممنوع است

 

کندوان، تنها روستای صخره‌ای جهان که مسکونی است



 

سفر به قلب کوهستان


 

شبیه سرزمین‌های افسانه‌ای است. انگار جاده‌ها تو را می‌رسانند به جایی در دل تاریخ. جایی که هر چند لوله‌کشی آب و برق و تلفن، هتل و دیگر امکانات مدرن را در خود دارد، اما هنوز بخشی از زندگی پرشکوه گذشته را مقابل چشمان توریست‌ها به نمایش می‌گذارد.

 

اینجا یکی از نقاط ایران است که توریست‌های زیادی از سراسر دنیا را به خود جلب کرده، حالا ما که ایرانی هستیم و این زیبایی در همسایگی‌مان است، حتما باید راهی سفر شویم تا از نزدیک یک دل سیر تماشایش کنیم. آن هم حالا در گرمای تیرماه که آفتاب در بسیاری از نقاط کشورمان حسابی جولان می‌دهد و هوا را گرم و گرم‌تر می‌کند، هیچ چیز بهتر از این نیست که به روستای کندوان برویم و در هوای خنک و دلچسبش به زیبایی‌های اطرافمان چشم بدوزیم. کندوان روستایی است در استان آذربایجان شرقی و بخش مرکزی شهرستان اسکو، اما جذابیت اصلی این روستا در چیست؟ کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان است و البته تنها روستای صخره‌ای است که در آن زندگی جریان دارد و محل سکونت انسان‌هاست. کاپادوکیه در ترکیه و داکوتا در آمریکا دو روستای صخره‌ای دیگر جهان هستند که کسی در آنها زندگی نمی‌کند و خالی از سکنه هستند.

 

در کندوان بیش از 100 خانواده در خانه‌های هرمی و مخروطی شکل زندگی می‌کنند. این خانه‌ها صخره‌هایی هستند که درونشان به دست انسان‌ها تراشیده و به خانه تبدیل شده‌اند. برخی اهالی روستا هم می‌گویند به علت شبیه بودن شکل خانه‌های روستا به کندوی عسل، نامش را کندوان گذاشته‌اند. البته ناگفته نماند که کندوهای عسل هم در این روستا فراوان هستند و می‌توان در سفر به کندوان عسل خالص و بی‌نظیر این منطقه را هم امتحان کرد. آن‌طور که در منابع مختلف نوشته شده، تاریخچه سکونت در روستای کندوان به قرن هفتم هجری می‌رسد. در آن دوران، مردم روستای حیله‌ور که در دو کیلومتری غرب کندوان زندگی می‌کردند، تصمیم می‌گیرند از چنگال مغول‌ها در امان بمانند و به همین دلیل به دشت کنار یعنی کندوان می‌روند. آنها کم‌کم شروع به کندن کوه با دست می‌کنند تا بتوانند در دل آن برای خود پناهگاهی بسازند و این چنین می‌شود که سکونت در روستای کندوان آغاز می‌شود.

 

چگونه برویم؟

 

در پاسخ به این سوال باید گفت خیلی راحت! استقبال گسترده توریست‌ها از این روستا شرایط را فراهم کرده تا جاده‌ای بسیار خوب و البته از نظر طبیعی چشم‌نواز داشته باشد و بتوان با خیال آسوده پا در مسیر گذاشت. اگر با اتومبیل شخصی‌‌تان بروید می‌توانید یک دل سیر از دیدن این زیبایی‌ها لذت ببرید. اگر از شهر تبریز به سمت کندوان بروید، باید به سمت جنوب غرب،

54 کیلومتر برانید و پس از گذر از شهر سهند و اسکو به روستای کندوان برسید. اگر بخواهید با اتوبوس، هواپیما یا قطار هم راهی کندوان شوید، باید به تبریز بروید و از آنجا به سمت کندوان حرکت کنید.

 

آب معدنی رایگان

 

کوچه‌های روستای کندوان از زیبایی خاصی برخوردار است. شما برای رسیدن به خانه‌های روستا و رفتن به دل روستا باید از کوچه‌ها عبور کنید. بعضی از پیاده‌رو‌ها از جنس چوب هستند و شکل زیبایی را به وجود آورده‌اند که برای راحتی گردشگران در نظر گرفته شده است. هوای این روستا در فصل تابستان رویایی است و در زمستان برای توریست‌ها به دلیل سرما کمی طاقت فرسا می‌شود. این روستا دارای دو مسجد تاریخی است؛ یکی از آنها مسجد جامع با چهار طبقه فضاست که 800 سال قدمت دارد. حمام تاریخی به عنوان تنها گرمابه صخره‌ای ایران که عایق طبیعی و حرارتی دارد یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این روستاست. آب این حمام 400 متر مربعی از طریق شیب طبیعی و با استفاده از لوله‌های سفالی حفر شده در داخل دیوار‌ها از آب معدنی چشمه کندوان تامین می‌شود. بازارهای کوچک و بزرگی نیز وجود دارد که شکل زیبایی به روستا بخشیده‌اند. همچنین آب معدنی گوارایی از دل یکی از تپه‌های این روستا می‌جوشد که از شهرت فراوانی برخوردار و برای امراض کلیوی بسیار مفید است. اگر به روستا سفر کردید نوشیدن آن را از دست ندهید.

 

هتل لاله با اتاق‌های کله قندی

 

وجود گردشگران ایرانی و خارجی باعث ساخته‌شدن هتلی با سبک و سیاق خانه‌های کله قندی شده است. وجود این گردشگران کمک زیادی به اقتصاد کندوان می‌کند. در ابتدای روستا گیشه‌ای قرار دارد که با دریافت مبلغی اجازه ورود گردشگران را به داخل می‌دهد و به گفته دهدار کندوان درآمد حاصل از آن صرف نگهداری روستا می‌شود. بعضی از اهالی روستا هم با دریافت مبلغی اجازه بازدید از داخل خانه‌هایشان را می‌دهند، ولی عده زیادی هم دل خوشی از حضور هر روزه تعداد زیادی غریبه در محل زندگی‌شان ندارند. اگر خیلی علاقه‌مند هستید تا تجربه یک شب زندگی در این روستا را داشته باشید هتل لاله کندوان که سومین هتل صخره‌ای در دنیا می‌باشد بهترین گزینه است.

 

خوشمزه‌های کندوان

 

در کندوان، آبگوشت، کوفته تبریزی مخصوص و کباب کوبیده از جمله غذاهای رایج به شمار می‌رود و شما می‌توانید این غذا‌ها را هم در هتل و هم در مکان‌های خانوادگی که در محیطی دلنشین روستا وجود دارد، نوش جان کنید و این سفر به یاد ماندنی را به خاطر بسپارید؛ سفر به تنها روستای صخره‌ای جهان که قابل سکونت بوده و زندگی در آن جریان دارد.

 

سوغات‌های اصلِ اصل

 

اگر به داروهای گیاهی علاقه دارید، حتما با دست پر برمی‌گردید. روستای کندوان به دلیل حضور گردشگران فراوان بازارهای کوچک و بزرگ جالبی را در خود جای داده است. در پایین دست دِه یک رودخانه قرار دارد که در کنار آن اهالی فرآورده‌های کندوان را به فروش می‌رسانند مثل عسل، داروهای گیاهی و کوهی، میوه‌های خشک، گردو و صنایع‌دستی از جمله منبت چوب، معرق چوب و سفال که چشم‌ها را خیره می‌کند. قالی و گلیم، شیشه‌گری سنتی، سنگ‌های جالب و قدیمی از جمله سوغاتی‌های بومی این منطقه به شمار می‌رود .

 

هنگام بازدید از خانه‌های روستاییان می‌توانید صنایع‌دستی را هم خریداری کنید. البته متاسفانه بسیاری از این صنایع‌دستی خاص منطقه نبوده و از دیگر شهرها به کندوان آورده می‌شوند، اما محصولات گیاهی و عسل این منطقه بی‌نظیر است و طعمی به یاد ماندنی دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد