انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

چرا پرندگان با هم تصادف نمی کنند؟

به نام خداوند بخشنده مهربان  

 

 

 

درباره نویسنده واهداف وبلاگ (Habib_Maheri Environmental Engineer )


حبیب ماهری کارشناس مهندسی محیط زیست، با تجربه، عاشق طبیعت ایران زمین هستم وهدفم بالا بردن فرهنگ زیست محیطی جامعه از طریق فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز است. این وبلاگ سعی دارد، مسایل زیست محیطی را مورد نقد وبررسی قراردهد

آزمایشگاه شیمی آب (مرجع و معتمد) سازمان حفاظت محیط زیست

آنالیز و اندازه گیری

پارامترها:

(PH,COD,BOD,TDS,TSS,EC,DO)

قلیائیت کل(کربنات و بیکربنات)

سختی کل،کلسیم،منیزیم،کدورت،دترجنت،کلراید،فسفات،آمونیاک،سولفات،نیترات

ونیتریت.

بخش هوا- منابع ثابت: NO,NO2,CO,CO2,O2,NOx,SO2,CxHy,H2S

منابع سیار: PM10

 

Web Site

http://bahare-tabiat.blogfa.com

http://bahare-tabiat.blogsky.com

http://www.maheri.8m.com

تماس با بهار طبیعت:

bahare_tabiat@yahoo.com

 

 

 اطلاعیه


با مشاهده هر گونه تخلفات زیست محیطی،اعم از تخلفات :آلوده نمودن محیط زیست طبیعی یا محیط زیست انسانی،تخریب طبیعت و محیط زیست،حیوان آزاری،فروش و نگهداری  غیر مجاز و غیر قانونی حیوانات،شکاروصید غیرمجاز و زنده گیری وحوش، تخریب محیط زیست ومنابع طبیعی و جنگل و مرتع،ازبین بردن رستنیها.......

حامیان حیوانات و حیات وحش می توانند موارد تخلف را از طریق شماره تماس ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

موارد فوق به استناد مواد 10 و 11 قانون شکار و صید جمهوری اسلامی ایران و ماده 679 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب ، ومتخلفین مستوجب تحت تعقیب و مجازات قانونی  قرار می گیرند. 

                

 

حیات وحش


چرا پرندگان با هم تصادف نمی کنند؟

 

دانشمندان با پی بردن به پاسخ این سوال در پی استفاده از آن در هدایت پهپادها هستند.


هیچ وقت از خودتان پرسیده اید چرا پرندگان با یکدیگر تصادف نمی کنند؟ پژوهشگران معتقدند پاسخ این پرسش در سیستم جهت یابی پرندگان نهفته است. شناخت دقیق این سازوکار ذاتی در طراحی سیستم های ضدتصادف در پهپادهای خودران کاربرد دارد.برای مطالعه سیستم جهت یابی پرندگان، پژوهشگران دانشگاه کوئینزلند در استرالیا از حرکتِ مرغ عشق ها در جهت مخالف در داخل یک تونل باریک به دفعاتِ متعدد فیلم گرفتند. در بیش از صد آزمایش مشاهده شد مرغ عشق ها در 84 درصد موارد از سمت چپ یکدیگر عبور کردند و حتی یک مورد هم برخورد از روبه رو اتفاق نیفتاد. همچنین مشاهده شد مرغ عشق ها برای این که به یکدیگر برخورد نکنند، ارتفاع شان را نیز تغییر می دادند تا با پرندههایی که به سمت چپ تغییر جهت داده بودند، برخورد نکنند. به گفته پژوهشگران، موقعیت و اندازه هر پرنده در گروه تعیین می کند که در چه ارتفاعی به پرواز دربیاید. به نظر می رسد پرندگان درشت تر معمولادر ارتفاع پایین تر پرواز می کنند. پرواز در ارتفاع پایین به انرژی کمتری نیاز دارد، در حالی که پرندگان کوچک تر باید در ارتفاع بالاتر پرواز کنند.سیستم جهت یابی پرندگان در طول میلیون ها سال به درجه ای از تکامل رسیده است که برخورد به اصطلاح کله به کله اتفاق نمی افتد. سازوکار این سیستم ذاتی، همان طور که ابتدا نیز اشاره شد، در طراحی سیستم های ضدتصادف در پهپادهای خودران کاربرد دارد. در حال حاضر، پهپادها به حسگرهایی مجهز هستند که مانع برخورد پهپادها با سایر اجسام می شوند، اما این حسگر ها هنوز به قدری پیشرفته نیستند که بتوانند با حسگرهای سایر پهپادهای در حال پرواز ارتباط برقرار کنند. ساخت چنین حسگرهای پیشرفته ای مانع تصادف پهپادها با یکدیگر خواهد شد. هماهنگی ارتفاع در پهپادها چالش به مراتب دشوارتری است. پژوهشگران معتقدند هماهنگی ارتفاع و جلوگیری از برخورد پهپادهای هم ارتفاع از طریق شماره گذاری پهپادها امکان پذیر است. در این روش، پهپادهایی که شماره بالاتری دارند در ارتفاع بالاتر و پهپادهای که شماره پایین تری دارند در ارتفاع پایین تر پرواز خواهند کرد.پژوهشگران ادعا می کنند طراحی سیستمی که بتواند بین پهپادهای در حال پرواز ارتباط برقرار کند، امکان پذیرتر از آن است که برای کنترل پرواز پهپادها، یک مرکز فرماندهی شبیه برج مراقبت راه اندازی شود. البته پژوهشگران یادآور می شوند تقلید از سیستم جهت یابی ذاتی پرندگان، هدفی است که هنوز فاصله تقریبا زیادی تا تحقق آن داریم.


منبع:


 

 newscientist.com