به نام خداوند بخشنده مهربان
درباره نویسنده واهداف وبلاگ (Habib_Maheri Environmental Engineer )
حبیب ماهری کارشناس مهندسی محیط زیست، با تجربه، عاشق طبیعت ایران زمین هستم وهدفم بالا بردن فرهنگ زیست محیطی جامعه از طریق فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز است. این وبلاگ سعی دارد، مسایل زیست محیطی را مورد نقد وبررسی قراردهد
آزمایشگاه شیمی آب (مرجع و معتمد) سازمان حفاظت محیط زیست
آنالیز و اندازه گیری
پارامترها:
(PH,COD,BOD,TDS,TSS,EC,DO)
قلیائیت کل(کربنات و بیکربنات)
سختی کل،کلسیم،منیزیم،کدورت،دترجنت،کلراید،فسفات،آمونیاک،سولفات،نیترات
ونیتریت.
بخش هوا- منابع ثابت: NO,NO2,CO,CO2,O2,NOx,SO2,CxHy,H2S
منابع سیار: PM10
Web Site
http://bahare-tabiat.blogfa.com
http://bahare-tabiat.blogsky.com
تماس با بهار طبیعت:
اطلاعیه
با مشاهده هر گونه تخلفات زیست محیطی،اعم از تخلفات :آلوده نمودن محیط زیست طبیعی یا محیط زیست انسانی،تخریب طبیعت و محیط زیست،حیوان آزاری،فروش و نگهداری غیر مجاز و غیر قانونی حیوانات،شکاروصید غیرمجاز و زنده گیری وحوش، تخریب محیط زیست ومنابع طبیعی و جنگل و مرتع،ازبین بردن رستنیها.......
حامیان حیوانات و حیات وحش می توانند موارد تخلف را از طریق شماره تماس ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ اطلاع دهند.
موارد فوق به استناد مواد 10 و 11 قانون شکار و صید جمهوری اسلامی ایران و ماده 679 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب ، ومتخلفین مستوجب تحت تعقیب و مجازات قانونی قرار می گیرند.
از نظر قانونی کارواش از منازل مسکونی چقدر باید فاصله داشته باشد ؟ و اگر از طرف صاحب کارواش اذیت وآزاری به خانوادهها شود چه کار باید کرد؟
هر چند بنا بر نظر بعضی حقوقدانان تکالیف قانونی درخصوص برخورد با واحدهای آلاینده به موجب ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیطزیست، همچنین به استناد ماده 11 و تبصره ذیل ماده 10 قانون موصوف،به سازمان حفاظت محیط زیست محول شده است، لیکن بنا بر استدلال دیگر حقوقدانان رسیدگی به این موضوع براساس بند 20 ماده 55 قانون شهرداریهاجلوگیری از ایجاد و تأسیس تمامی اماکنی که به نحوی موجب بروز مزاحمت برای ساکنان شهر میشوند، جزو وظایف شهرداریها گنجانده شده و شهرداریها را مکلف کرده تا از تاسیس کارگاهها، گاراژهای عمومی، تعمیرگاهها، مراکز دامداری و بهطور کلی تمامی مشاغلی که به نحوی برای ساکنان شهر ایجاد مزاحمت میکنند، جلوگیری کند لذا پیشنهاد میشود در بدو امر شکایت خود را در شهرداری و سازمان حفاظت محیطزیست مطرح و سپس موضوع را بهعنوان مزاحمت (از جنبه کیفری) در دادسرای محل وقوع جرم و تحت عنوان رفع مزاحمت (از جنبه حقوقی) در محاکم حقوقی مورد پیگیری قرار دهید.
جریمه بوق بی جا 300 هزار تومان
قانون،علیه رفع آلودگی صوتی
تعیین نرخ آلودگی صوتی، بررسی لایحه هوای پاک ، ماده 29 این لایحه بر مقوله آلودگی صوتی متمرکز است. این ماده می گوید هرگونه آلودگی صوتی به وسیله منابع ثابت و متحرک، ممنوع است و جریمه هایی که برای ایجادکنندگان این آلودگی ها تعیین شده است در مقایسه با گذشته، افزایشی محسوس داشته است
بوق بزنی
آلودگی صوتی اگر از سوی منابع ثابت باشد، جریمه نقدی از یک تا دو میلیون تومان دارد، اما اخم این قانون به منابع متحرک تولیدکننده آلودگی صوتی، هم جدی است.نیروی انتظامی در تبصره یک ماده 29، مکلف شده است راننده وسیله نقلیه موتوری را که به گوش دیگران آسیب می زند در اولین جلسه 100 هزار تومان، در دومین جلسه 200 هزار تومان و در سومین جلسه 300 هزار تومان جریمه کند. در تبصره دوم همان ماده 29 قید شده است که آیین نامه اجرایی این ماده باید در مدت سه ماه از تاریخ ابلاغش تهیه شود و به تصویب هیات وزیران برسد.بر اساس ماده 31 قانون هوای پاک، ناجا و یگان حفاظت از محیط زیست، دو مسئول اصلی برای برخورد با واحدهای آلاینده هستند و وظیفه دارند به عنوان ضابطان دادگستری برای برخورد با واحدهای آلوده کننده، آستین بالا بزنند، اما در این میان مسلما ناجا و بخصوص پلیس راهور، مسئولیت بیشتری دارد.منبع اصلی آلودگی صوتی در شهرها، وسایل نقلیه متحرک مانند موتورسیکلت ها و خودروها هستند و در رتبه دوم، ساخت و سازها و واحدهای صنعتی آلاینده قرار دارند. مردم با این قانون به کودکانشان نیز می آموزند که بدانند بوق، وسیله سلام و احوالپرسی یا خداحافظی نیست؛ هیچ کس حق ندارد برای لذت یا ایجاد هیجان یا ترس، اگزوز وسیله نقلیه اش را دستکاری کند یا از بوق های نامتعارف و غیراستاندارد مثل صدای حیوانات یا شیپور استفاده کند
اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران : هر فعالیت اقتصادی وغیر اقتصادی که تخریب غیر قابل جبران بر محیط زیست وارد کند ممنوع است
خطاب به شکارچیان و همه کسانی که به نگهداری ظالمانه حیوانات اصرار دارند، بگویید:
کسی که انگشتش روی یک ماشه است و می خواهد آن را بچکاند چه چیزی عایدش می شود بجز جسد غرق در خون یک حیوان، آیا دیدن این صحنه لذت دارد؟ از همه کسانی هم که حیوانات را در قفس نگه می دارند، می پرسم اگر شما را از زن و بچه هایتان جدا کنند و به جایی دور ببرند چه کار خواهید کرد؟
لطفا زباله نریز...! قسمت دوم
کمپینهای مردمی؛ حرکتی رو به جلو
سال قبل کمپینی راه افتاد که مردم را تشویق میکرد که در زمان رانندگی بین خطوط برانند. این حرکت آنقدر فراگیر شد که پلیس راهنمایی و رانندگی برچسبهایی تهیه کرد و روی شیشه عقب ماشینهای پلیس چسباند تا مردم را به این کار خوب تشویق کند، بعد از پلیس، تاکسیرانی هم در این راه پیشقدم شد و هنوز هم برچسب بین خطوط برانیم را روی تاکسیها میتوان دید. نکته جالب اینجاست که برخی از مردم عادی هم از این برچسبها تهیه کردهاند. این حرکت با استقبال روبهرو شد چون مردم باور کردند که اگر بین خطوط برانند با ترافیک کمتری درگیر میشوند! لبته ناگفته نماند پویش بین خطوط برانیم نباید به حرکتی منفعل تبدیل شود و باید به روشهای تازه باز هم ادامه یابد تا در ذهن و رفتار مردم نهادینه شود و گرنه همان اتفاقی برایش میافتد که برای شعار شهر ما خانه ما افتاد!حرکت و پویش بین خطوط برانیم میتواند برای نریختن زباله در محیط شهری نیز کاربردی شود. بحران آلودگی محیط زیست آنقدر جدی است که به نظر میرسد بهتر است هر گوشه و کنار کشور پر شود از هشدارهایی مبنی بر نریختن زباله. اتومبیلها و خودروهای عمومی بهترین وسیله تبلیغ این رفتار شخصی و فرهنگسازی است.رسانهها نیز باید فرهنگسازی در این زمینه را به حرکتی ملی تبدیل کنند، حرکتی که پایانی برای آن نمیتوان متصور بود. البته مدارس میتوانند در این زمینه پیشرو و تاثیرگذار وارد عمل شوند. یادمان هست چند سال قبل پلیس جریانی به نام همراه پلیس را شروع کرد و از بچهها و دانشآموزان خواست که مانند پلیس مراقب رانندگی والدین و بزرگترها باشند و اگر آنها خلافی مرتکب شدند آن را گوشزد کنند و حتی به آنها برگههایی شبیه برگ جریمه هم داد تا در صورت خلاف رانندگی پدرانشان از او پیتزا جریمه بگیرند! این حرکت نیز بسیار تاثیرگذار بود، اما به مرور کمرنگ شد و دیگر مثل سابق اثرگذاری ندارد.