انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

خودروهای برقی رودرروی خودروهای بنزینی ، زردپره سر سرخ

 به نام خداوند بخشاینده مهربان 

 

 

 

 

درباره نویسنده واهداف وبلاگ

 

 

حبیب ماهری کارشناس ومشاور امور محیط زیست، با 30 سال سابقه وتجربه، عاشق طبیعت ایران زمین هستم وهدفم بالا بردن فرهنگ زیست محیطی جامعه از طریق فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز است. این وبلاگ سعی دارد، مسایل زیست محیطی را مورد نقد وبررسی قراردهد

 

 

آزمایشگاه شیمی آب (مرجع و معتمد) سازمان حفاظت محیط زیست

 

 

آنالیز و اندازه گیری

 

 

پارامترها:

 

 

(PH,COD,BOD,TDS,TSS,EC,DO)

 

قلیائیت کل(کربنات و بیکربنات)

 

سختی کل،کلسیم،منیزیم،کدورت،دترجنت،کلراید،فسفات،آمونیاک،سولفات،نیترات  

 

ونیتریت.

 

بخش هوا- منابع ثابت: NO,NO2,CO,CO2,O2,NOx,SO2,CxHy,H2S

 

منابع سیار: PM10

 

 :Web Site

 

http://bahare-tabiat.blogfa.com

 

 

 

http://bahare-tabiat.blogsky.com  

 

 

 

http://www.maheri.8m.com

 

 

 

تماس با بهار طبیعت: 

 

 bahare_tabiat@yahoo.com 

 

 

                       

 

 

               

  بهار طبیعت  

  

 

 

 

 

 

 

خودروهای برقی رودرروی خودروهای بنزینی  

 

 

 

آیا خودروی ظاهرا سبز و پاک تسلاS مدل2013 بیش از یک جیپ گرند چروکی شاسی بلند آلودگی ایجاد می کند؟ 

 

 

 

بتازگی یک تحلیلگر دنیای خودرو ادعا کرده آلایندگی تسلا S  مدل 2013  بیش از خودروهای بنزین سوز است. ناتان وایس تحلیلگر دنیای خودرو در مقاله جامعی در سایت Seeking Alpha ادعا کرده میزان انتشار گاز گلخانه ای دی اکسیدکربن و آلاینده های تولیدکننده مه دود مانند دی اکسیدگوگرد خودرو تسلامدل S بیش از بسیاری از خودروهای شاسی بلند است. من (دیوید نولاند، نویسنده مجله علمی پاپ ساینس) به عنوان یکی از صاحبان تسلامدل S از چنین ادعایی شوکه شدم. به همین دلیل به نظر می رسد نگاه دقیق تر و نزدیک تری به تسلامدل S خالی از لطف نباشد. 

 

 

 

   

خروجی اگزوز 

 

 

 

 

مانند تمام خودروهای صددرصد الکتریکی مسلم است تولید گازهای گلخانه ای از طریق اگزوز تسلامدل S صفر است، اما به نظر می رسد وایس در نتیجه گیری هایش بیشتر به تولید گازهای گلخانه ای کارخانه های تامین کننده سوخت الکتریکی و همچنین الکتریسیته زیادی که توسط تسلامدل S در نتیجه شارژ ناکارآمد مصرف می شود، نگریسته است. در نتیجه این دو عامل، او نتیجه گیری کرده که انتشار کربن موثر تسلامدل S تقریبا با هوندا آکورد یکی است. با توجه به میزان کربن ساطع شده در طول تولید باتری یون لیتیوم 85 کیلوواتی، وایس معتقد است تسلامدل S در انتشار آلودگی به مرز فورد اکسپیدیشن هم رسیده است. اگرچه بخشی از نظرات وایس درست و صحیح است اما چند نقص در استدلال او دیده می شود. او در گزارش خود رد پای انتشار کربن را در تولید باتری می بیند که با تحقیقات قبلی انجام شده در مورد این موضوع اصلاهمخوانی ندارد. بعلاوه او در محاسبه کربن ناشی از تولید بنزین را در محاسباتش نیاورده است. اگر ملاک انتشار دی اکسیدکربن برای تسلامربوط به سوخت الکتریکی آن است چرا این موضوع برای خودروهای بنزین سوز محاسبه نمی شود. حالانکته به نکته دلایل او را مورد بررسی قرار می دهیم. 

 

 

   

محاسبه آلایندگی کارخانه به حساب خودرو الکتریکی  

 

 

 

بیشتر مدافعان خودروهای الکتریکی موافقند وقتی مزایا و معایب این خودروها در کفه ترازو قرار بگیرد عادلانه این است که انتشار کربن کارخانه های تامین کننده قطعات تنها عیب آنهاست. این مورد پیش تر هم به وسیله منتقدان برشمرده شده بود اما هنوز هم خودروهای الکتریکی طرفداران خود را دارد. به عنوان مثال در سال 2012 اتحادیه دانشمندان نگران شرایط محیط زیست گزارشی منتشر کرد که انتشار گازهای گلخانه ای توسط وسایل نقلیه الکتریکی که روی شبکه برق خانگی شارژ می شوند به طور متوسط کمتر از وسایل نقلیه بنزین سوز امروزی است. البته انتشار کربن شبکه های تولید و توزیع برق به شکل گسترده ای از منطقه به منطقه دیگر و بسته به نوع نیروگاه فرق می کند. شرکت تسلاموتور در وب سایت خود یک محاسبه کننده تعاملی دارد که به شما اجازه می دهد میزان انتشار کربن موثر تسلامدل S را براساس نیروگاه ترکیبی (زغال سنگ، گاز، هسته ای، آبی و...) اندازه گیری کنید. این میزان از 26 میلی گرم بر مایل در آیداهو که اغلب نیروگاه ها آبی است تا 310 میلی گرم بر مایل ویرجینیای غربی که بیشتر نیروگاه ها زغال سنگی است، تفاوت دارد. براساس ادعای ویس میزان انتشار دی اکسیدکربن تسلامدل S به طور متوسط 163 میلی گرم بر مایل است. شرکت تسلااعلام کرده این میزان برای خودروهای گازسور 400 میلی گرم برمایل است. به طور کلی خودروهای الکتریکی و بخصوص تسلامدل S از خودروهای گازسوز آلایندگی کمتری دارند. 

 

 

 

 

ارقام خوشبینانه کمپانی تسلا 

 

 

 

 

براساس اطلاعات وب سایت تسلامیزان انتشار دی اکسیدکربن تسلامدل S در مصرف 283 وات ساعت بر مایل محاسبه شده است. این میزان قدرت مورد نیاز موتور برای رانندگی با سرعت ثابت 88 کیلومتر بر ساعت است. وایس معتقد است این سرعت به شکل غیرقابل قبولی کم در نظر گرفته شده است. او به نقل از دیگر منابع و 48 گزارشی که براساس اظهار مالکان ثبت شده، متوسط قدرت مورد نیاز را 321 وات ساعت بر مایل می داند. او سرانجام به این نتیجه رسیده که میزان مصرف واقعی تسلامدل S با باتری 85 کیلو وات ساعتی در واقع چیزی حدود 375وات ساعت بر مایل است که 33 درصد بیشتر از رقم ذکر شده در سایت تسلااست و در نتیجه میزان آلایندگی آن هم 33 درصد بیشتر است. من با وایس در این مورد موافق نیستم، چون بیشتر اوقات رانندگی من و 48 راننده دیگر در زمان این تحلیل در فصل زمستان بوده و در نتیجه در تابستان این میزان مصرف کمتر خواهد بود. به نظر من متوسط مصرف تسلامدل S با باتری 85 کیلووات ساعتی در تمام طول سال و نه فقط یک فصل خاص حدود 340 وات ساعت بر مایل است که چیزی به اندازه تویوتا پریوس V است.  

 

 

 

افزایش انتشار کربن با اتلاف شارژ در باتری 

 

 

 

 

هر کیلووات ساعت شارژ باتری تسلامدل S به طور کامل به انرژی تبدیل نمی شود. براساس آمار آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده و همچنین گزارش مالکان این مدل، میزان بهره وری شارژ تسلامدل S به طور متوسط حدود 85 درصد بوده که قابل قبول است. باید گفت که در اینجا حق با وایس است. اتلاف شارژ خودروی من حدود 10 تا 15 درصد است. اوج راندمان شارژ به نقل از سایت تسلا92 درصد است. با همه این تفاسیر میزان انتشار کربن تسلامدل S اندکی کمتر از هوندا سیویک 2013 است. 

 

 

  

وایس در یک مورد ادعای تکان دهنده ای دارد. او برآورد کرده که اتلاف شارژ باتری تسلامدل S هنگامی که خاموش بوده یا در گاراژ است حدود 1/5 کیلو وات ساعت در روز است. او سپس با ترکیب این میزان با مقدار تلفات شارژ سالانه به عددی معادل 349 میلی گرم در هر مایل می رسد که این مقدار با میزان انتشار یک BMW سری 5 یکی است. همه اینها با احتساب این است که این خودرو فقط 12400 کیلومتر در سال بپیماید. البته او با در نظر گرفتن شرایط لازم برای خنک نگهداشتن یا گرم نگهداشتن باتری به این عدد رسیده که می توان گفت این شاخص ها تا حدودی در اندازه گیری بی تاثیر است.بسیار سخت به نظر می رسد که صاحبان خودروی تسلامدل S برابر محاسبات وایس سالانه فقط 12400 کیلومتر که معادل نصف مقدار متوسط ملی یعنی 22 هزار کیلومتر است رانندگی کنند. من حقیقتا از زمانی که خودروی تسلامدل S را خریداری کرده ام میزان مسافت پیموده شده ام بیشتر از قبل شده است. البته علت خطای محاسبه وایس این بوده که او اتلاف شارژ روزانه تسلادر حالت پارک را در درازمدت و به شکل دائم محاسبه کرده و این در حالی است که برای کاهش افت شارژ از نرم افزار حالت خواب در تسلااستفاده شده و انتظار می رود با به روز شدن این نرم افزار میزان افت شارژ تا 50 درصد کاهش یابد و براساس گفته های شانا هنریکس سخنگوی شرکت تسلابا ارائه آخرین نسخه این نرم افزار تا پایان سال افت شارژ باتری به صفر خواهد رسید. البته وایس به وجود چنین نرم افزاری اذعان نموده اما معتقد است این ابزار نمی تواند مصرف باتری در حالت بیکار را به طور معناداری کاهش دهد اما من معتقدم که می تواند.  

 

 

 

   

39 درصد کربن بیشتر در نتیجه تولید باتری جدید 

 

 

 

 

فرآیند تولید خودرو یک فرآیند کربن زاست. به همین ترتیب تولید باتری لیتیوم یون ماشین های الکتریکی موجب انتشار کربن می شود. اما سوال اینجاست که میزان آن چقدر است؟ 

 

وایس برای محاسبه این مقدار به مجله اکولوژی صنعتی تکیه دارد. این مجله می گوید میزان انتشار کربن در نتیجه تولید باتری بسیار بیشتر از مطالعات قبلی است. از سوی دیگر نتایج مطالعه ای که سال 2010 در مجله انجمن شیمی آمریکا چاپ شده نشان می دهد اثرات زیست محیطی تولید باتری نسبتا کم است. این مطالعه نشان داده تولید باتری حدود 15 درصد به میزان انتشار کربن خودروهای الکتریکی می افزاید. مطالعه دیگری که توسط اداره منابع هوایی آمریکا در سال2012 انجام شد این میزان را 26 درصد تخمین زده و ممکن است شرکت تسلاارقام کمتر را در این میان برگزیده و در سایت خود قرار داده است. البته باید گفت تقریبا باتری های لیتیوم یون مورد استفاده تسلاکارآمدترین باتری های سیاره زمین هستند. با در نظر گرفتن 15 درصد انتشار کربن اضافه میزان انتشار تسلامدل S در حالت واقعی و در مجموع به 292 میلی گرم بر مایل می رسد که مسلما خیلی بالاتر از ادعای شرکت سازنده در وب سایتش است، اما در مقایسه با رقم مجموع 547 میلی گرم بر مایل وایس تقریبا نصف است. براساس اعلام آژانس محافظت از محیط زیست میزان آلایندگی یک گرند چروکی V6 حدود 497 میلی گرم برمایل و مدل قدرتمندتر آن یعنی گرند چروکی V8 حدود 592 میلی گرم بر مایل است، اما آیا این معدل تسلامدل S بدتر از گرند چروکی است؟ قطعا جواب منفی است. چند روز پس از انتشار این مطالب وایس در ارقام خود تجدیدنظر کرد و میزان اتلاف شارژ باتری در حالت خاموش را روزانه 5/3 کیلو وات ساعت اعلام کرد.با محاسبه جدید او میزان کل انتشار کربن تسلابه رقم 346 میلی گرم بر مایل رسید که خیلی بیشتر از 292 میلی گرم بر مایل نیست اما میزان آلایندگی تسلاهنوز بیشتر از تویوتا هایلندر با میزان 312 است. با همه تعصب وایس نسبت به تجزیه و تحلیل جامع خود، او فراموش کرده تولید بنزین هم آثار کربنی بر هوا دارد. براساس 2000 گزارش آزمایشگاه انرژی MIT، تولید بنزین حدود 25 درصد به میزان دی اکسیدکربن ناشی از احتراق خودروهای بنزین سوز می افزاید. اگر فرمول به کار گرفته شده برای تسلامدل S را برای یک خودرو مانند تویوتا هایلندر به کار ببریم میزان آلایندگی این خودرو از 312 به 390 خواهد رسید.  

 

 

 

دیگر آلاینده ها 

 

 

 

 

با توجه به قوانین سختگیرانه درخصوص آلایندگی هوا، خودرو های بنزین سوز مدرن مقدار بسیار کمی از آلاینده های تولیدکننده مه دود مانند دی اکسیدگوگرد و اکسیدهای نیتروژن منتشر می کنند. متاسفانه این موضوع درخصوص کارخانه هایی که از انرژی زغال سنگ استفاده می کنند صادق نیست. وایس محاسبه کرده که تولید گازهای گلخانه ای نیروگاه های تولیدکننده باتری تسلامدل S و اکسیدهای نیتروژن سه برابر خودروهای بنزینی بوده و در مورد دی اکسید گوگرد وضع از این هم بدتر است. میزان انتشار دی اکسیدگوگرد به اندازه 400 ماشین بنزینی است. 

 

 

 

وایس معتقد است در بسیاری از ایالت ها از جمله کالیفرنیا اگر یک مرکز تست مه دود بتواند میزان انتشار موثر تسلامدل S را اندازه گیری کند بسیاری از مالکان این خودرو مشمول جریمه و تاوان خواهند شد. از لحاظ انتشار دی اکسیدگوگرد خودروهای بنزینی بسیار تمیزتر از الکتریسیته تولید شده برای تامین انرژی تسلاهستند که از سوخت زغال سنگ تولید می شود. یک لامپ 60 وات انتشار دی اکسیدگوگرد آن بیشتر از خودروی بنزین سوزی است که با سرعت 95 کیلومتر بر ساعت حرکت می کند. صادقانه باید گفت که نمی توان با این ارقام نگران کننده و استدلال وایس موافقت کرد. البته این ارقام زمانی نگران کننده است که نیروگاه های تولید برق در یک کشور به طور عمده از زغال سنگ برای تامین برق شبکه استفاده می کنند. از آنجا که آهسته آهسته نیروگاه ها به جای زغال سنگ از انرژی باد، خورشید، گاز طبیعی و انرژی هسته ای استفاده می کنند، الکتریسیته تمیزتری در شبکه تولید خواهد شد.  

 

 

در پایان باید گفت که تسلامدل S یک خودروی لوکس اسپرت تمام برقی پنج صندلی است که میزان انتشار کربن آن با یک مینی خودروی اسکیون برابری می کند و اگر در مورد تسلامدل S بپرسید باید گفت که این خودرو حتما یگ گام بزرگ در جهت صحیح است. 

 

 

 

منبع: 

 

 

 

 Popsci

 

 

 

 

زردپره سر سرخ 

 

 

 

 

در مسیر تالاب الندان مازندران به اقبال، ره به سوی سمنان و چشمه های آب شور باداب سورت برد. مهاجری تابستانی و آنهم زردپره سر سرخ. 

 

 

 

زردپره سر سرخ نر با طول تقریبی 17 سانتی متر ، سر و سینه قرمز قهوه ای و زیرتنه و دمگاه زرد دارد. رنگ سر پرنده ماده گاهی شبیه پرنده نر است، اما پرنده های ماده و جوان اغلب سر قرمز مایل به قهوه ای خاکستری دارند. رنگ زرد، زردپره سر سرخ ناشی از رنگدانه هایی به نام کاروتنوئیدها است که ریشه گیاهی دارند. در طول تابستان پرندگان بالغ بیشتر از دانه های گیاهی و جوان ترها تنها از بی مهرگان تغذیه می کنند. رنگدانه هایی به نام پورفیرین ها و ساختار پرها در رنگ آمیزی قرمز مایل به قهوه ای سر و سینه این پرنده نقش دارند. قلمرو این پرنده نسبت به جثه اش بسیار زیاد است. زردپره سر سرخ با وجود این که بومی هندوستان است، اما در آنجا زاد و ولد نمی کند. بر عکس در قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان پراکنش قابل توجهی دارد و در ایران هم تابستان ها در نواحی شمال شرقی فراوان دیده می شود. دانشمندان دانشگاه دهلی تلاش کرده اند تا نحوه عملکرد هیپوتالاموس مغز این پرنده را که شب ها مهاجرت می کند، مورد بررسی قرار دهند. تحقیقات آنها نشان داده یک پروتئین 36 آمینواسیدی مسئولیت تنظیم فعالیت های فیزیولوژیکی نظیر زمان تغذیه روزانه و زمان تولیدمثل را برعهده دارد. این پرنده معمولامناطق گرم و خشک با پوشش گیاهی کمتر، استپ ها، اراضی کشاورزی و فضاهای باز را ترجیح می دهد. تاج پوشش بوته ها و سیم های تلفن از جاهایی هستند که زردپره های سرخ آوازخوان اغلب برای آوازخوانی انتخاب می کنند. زردپره های سر سرخ حتی در ارتفاعات 2000 متری هم دیده شده اند. طول روز یک فاکتور کلیدی برای مهاجرت زردپره ها است، اما مکانیسم مهاجرت این نوع پرندگان هنوز بدرستی شناخته نشده است. برخی تحقیقات حاکی از آن است که فاکتورهایی مثل تغییرات درجه حرارت و حتی نحوه عملکرد هورمون های تیروئید در زمان بندی مهاجرت این گونه بی تاثیر نیست. جمعیت این گونه در جهان هنوز به صورت دقیق تعیین نشده؛ اما از آنجایی که ظاهرا جمعیت آن ظرف مدت ده سال، بیشتر از 30 درصد کاهش نداشته؛ لذا زردپره سر سرخ هم اکنون در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی در رده «حداقل نگرانی» جای گرفته است. سال 1985 میلادی جمعیت این گونه در اروپا بین 750 تا 3000 تخمین زده شد و این در حالی است که اروپا کمتر از 5 درصد قلمرو این گونه را تشکیل می دهد.