انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

میزان آلودگی صوتی در اغلب کلانشهرهای کشور

به نام خداوند بخشنده مهربان  

 

 

 

درباره نویسنده واهداف وبلاگ (Habib_Maheri Environmental Engineer )


حبیب ماهری کارشناس مهندسی محیط زیست، با تجربه، عاشق طبیعت ایران زمین هستم وهدفم بالا بردن فرهنگ زیست محیطی جامعه از طریق فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز است. این وبلاگ سعی دارد، مسایل زیست محیطی را مورد نقد وبررسی قراردهد

آزمایشگاه شیمی آب (مرجع و معتمد) سازمان حفاظت محیط زیست

آنالیز و اندازه گیری

پارامترها:

(PH,COD,BOD,TDS,TSS,EC,DO)

قلیائیت کل(کربنات و بیکربنات)

سختی کل،کلسیم،منیزیم،کدورت،دترجنت،کلراید،فسفات،آمونیاک،سولفات،نیترات

ونیتریت.

بخش هوا- منابع ثابت: NO,NO2,CO,CO2,O2,NOx,SO2,CxHy,H2S

منابع سیار: PM10

 

Web Site

http://bahare-tabiat.blogfa.com

http://bahare-tabiat.blogsky.com

http://www.maheri.8m.com

تماس با بهار طبیعت:

bahare_tabiat@yahoo.com

 

 

 اطلاعیه


با مشاهده هر گونه تخلفات زیست محیطی،اعم از تخلفات :آلوده نمودن محیط زیست طبیعی یا محیط زیست انسانی،تخریب طبیعت و محیط زیست،حیوان آزاری،فروش و نگهداری  غیر مجاز و غیر قانونی حیوانات،شکاروصید غیرمجاز و زنده گیری وحوش، تخریب محیط زیست ومنابع طبیعی و جنگل و مرتع،ازبین بردن رستنیها.......

حامیان حیوانات و حیات وحش می توانند موارد تخلف را از طریق شماره تماس ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

موارد فوق به استناد مواد 10 و 11 قانون شکار و صید جمهوری اسلامی ایران و ماده 679 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب ، ومتخلفین مستوجب تحت تعقیب و مجازات قانونی  قرار می گیرند. 

               

 

میزان آلودگی صوتی در اغلب کلانشهرهای کشور


از استانداردهای جهانی فراتر است.آنهایی که طعم زندگی در کلانشهرها را چشیده اند، ناخودآگاه با آلودگی صوتی روزمره هم کنار آمده اند. حالادیگر آلودگی صوتی به عنوان چاشنی تلخ زندگی شهرنشینی، جا خوش کرده و این مهمان ناخوانده، روز و شب روی اعصاب مردم قدم می زند.ویروس آلودگی صوتی در سطح کلانشهرها چنان پخش شده که دیگر هیچ شهروندی از تبعات آن در امان نیست، بخصوص افرادی که نزدیک بزرگراه ها، فرودگاه و کارخانه های تولیدی بزرگ زندگی می کنند، زندگی هر روزه برایشان به جهنمی تبدیل می شود که خواب و خوراک و آسایش را از آنها می گیرد.حتی بیشتر کسانی که در منطقه ای نسبتا آرام تر زندگی می کنند، مجبورند برای رسیدن به محل کار و تحصیل، راهی خیابان هایی شوند که صدای بلند آلودگی اش با صدای اعصاب آدم ها کوک نیست. در کلانشهرهایی که تنفس هوای پاک در آن به رویا تبدیل شده، آلودگی صوتی هم قوز بالای قوز شده و زندگی در شهرهای شلوغ را به تحمل کابوسی اجباری بدل کرده است.شکی نیست که بزرگ ترین سرمایه هر کلانشهری، نیروی انسانی آن شهر است که می تواند تحول و توسعه را به شهر هدیه دهد، اما وقتی همین نیروی انسانی، شب و روز با صداهای ناهنجار کلنجار برود و انرژی روزانه اش صرف نبرد بیهوده با آلودگی صوتی شود، نمی توان از آن نیروی انسانی توقع داشت دل و دماغی برای ارائه کار باکیفیت داشته باشد.در مکان های مسکونی در روز 55 و در شب 65 دسی بل و در مکان هایی که هم مسکونی و هم صنعتی هستند، در روز 70 و در شب 60 دسی بل حد استاندارد آلودگی صوتی است؛ این در حالی است که به طور میانگین در تهران 5 دسی بل بیشتر از حد استاندارد، آلودگی صوتی وجود دارد که در مناطق پرتراکم مانند منطقه های 6،12 و 21 پایتخت بیشتر از سایر نقاط شهر آلودگی صوتی موج می زند.تهران رکورددار آلودگی صوتی در کشور است و پس از آن شهرهای اصفهان، شیراز و مشهد هم از جمله کلانشهرهایی است که با بیشترین میزان آلودگی صوتی در کشور روبه رو هستند. خودروها، موتورسیکلت ها، حمل ونقل هوایی، نیروگاه ها، پالایشگاه ها، کارخانه ها و کارگاه ها، به عنوان مهم ترین عوامل تشدید آلودگی صوتی هستند.هرچقدر منطقه زندگی شهروندان به این منابع آلودگی صوتی نزدیک تر باشد، طبیعی است که از آلودگی صوتی بیشتری رنج خواهند برد. شهروندی که محل سکونتش به واحدهای تخلیه بار و زباله، وسایل برقی و الکتریکی و مکان های تفریحی نزدیک باشد، طبیعی است که از آلودگی صوتی بیشتری در عذاب خواهد بود.استفاده از تجهیزات مقابله با آلودگی صوتی در بزرگراه ها و عایق بندی اماکن پرسرو صدا، شیوه علمی و جواب پس داده ای است که  می تواند ترمز آلودگی صوتی را در شهرهای شلوغ بکشد، اما مساله اینجاست که این تجهیزات در همه نقاط شهری به اندازه کافی وجود ندارد.


با قانون شکنان مدارا نکنیم


فرهنگسازی و آموزش، اولین و بهترین راه برای نبرد با آلودگی صوتی است. در صورتی که از حجم تردد خودرو در کلانشهرها کاسته شود و همه به این باور برسیم که می توانیم از خودروهای شخصی کمتر استفاده کنیم یا اگر مدیران کارگاه ها و کارخانه ها و متولیان پایانه های حمل و نقل، حقوق شهروندی آحاد جامعه را رعایت کرده و حداقل یک لحظه به این فکر کنند که می توانند با جابه جایی محل کسب و کارشان، به اعصاب و روان شهروندان احترام بگذارند، آن وقت آلودگی صوتی به پاس همین احترام ها و ملاحظه ها از فضای کلانشهرها رخت برمی بندد.باید با خودروها، صنایع و هر صنفی که آلودگی صوتی ایجاد می کند، برخورد قانونی شود و در این مسیر نباید با قانون شکنان مدارا کنیم. به طور مثال، کارخانه های بزرگی که صداهای ناهنجار تولید می کنند باید از فضاهای شهری خارج شوند. همچنین باید با وسایل نقلیه ای هم که به آلودگی صوتی دامن می زنند، برخورد جدی شود. این که سیستم حمل و نقل به زیرزمین منتقل شود و حمل و نقل عمومی گسترش یابد، راه حل دیگری است . استفاده از خودروهای برقی هم راهکار دیگری است که  می تواند در صورت جدی گرفته شدن، میزان آلودگی صوتی در کلانشهرها را به حد استاندارد نزدیک کند.طی سال های اخیر، با ارائه تسهیلات به صاحبان خودروها و موتورسیکلت ها تلاش شده موتورهای برقی در سطح شهر جولان بیشتری داشته باشند، اما مشکل اینجاست که موتورسیکلت های برقی، عمدتا گرانقیمت هستند و این تسهیلات اندک نمی تواند مشوق جدی برای دل کندن از موتورهای بنزینی باشد.این راهی است که در کشورهای توسعه یافته هم اجرا شده و آنها توانسته اند با اجماعی ملی و آموزش همگانی، معضل آلودگی صوتی را مهار کنند. خطر جدی تر اینجاست که روز به روز نیز به میزان آلودگی صوتی در کلانشهرها اضافه می شود.  هرچقدر شهرنشینی توسعه پیدا می کند، آلودگی صوتی در شهرهای ایران نیز افزایش پیدا می کند.طی سال های اخیر، بر میزان آلودگی صوتی در کلانشهرها هم اضافه شده و متاسفانه همین آلودگی بر مناسبات و تعاملات بین فردی در میان شهروندان، تاثیر جدی و مخرب بر جا گذاشته است. نباید از یاد ببریم که بسیاری از شهروندان مثل رانندگان تاکسی و ماموران راهنمایی و رانندگی، نوع کارشان به گونه ای است که مجبورند از صبح تا شب در کف خیابان باشند.این افراد بیشتر از سایر گروه های جامعه از آلودگی صوتی آسیب می بینند. حتی با یک بوق نزدن ساده در خیابان ها هم می توانیم قدم کوچکی برای آرامش این شهروندان سختکوش برداریم.


رکورددار آلودگی صوتی کجاست


آلودگی صوتی، امواج ناخواسته ای است که در سطح وسیعی در فضا منتشر می شود. واحد اندازه گیری آلودگی صوتی، دسی بل است و گفته می شود انسان می تواند حتی آلودگی تا سطح 130 دسی بل را هم تحمل کند، اما به طور میانگین، صوت با قدرت بیش از 60 تا 70 دسی بل می تواند برای انسان آزار دهنده باشد. در این میان، تهران را می توان رکورددار آلودگی صوتی در کشور به حساب آورد که از تمام استانداردهای جهانی در این حوزه عبور کرده است.

 سلامت را نشانه می رود

آلودگی صوتی می تواند تهدید مستقیم سلامت انسان باشد، در صورتی که فرد به طور مداوم در معرض این اصوات ناخوشایند باشد. بروز اختلالات روانی، اضطراب، خستگی، سردردهای مزمن، مشکلات شنوایی، افت عملکرد انسان، سرگیجه، اختلالات هورمونی و حتی بیماری های قلبی می تواند سوغات تلخ آلودگی صوتی در کلانشهرها باشد.


منبع:


http://www.encyclopedia.com