انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

کدام‌ باور های رایج درباره باتری گوشی‌های هوشمند درست و کدام‌ نادرست است؟

                                      به نام خداوند بخشنده مهربان  

 

 

 

درباره نویسنده واهداف وبلاگ (Habib_Maheri Environmental Engineer )

حبیب ماهری کارشناس مهندسی محیط زیست، با تجربه، عاشق طبیعت ایران زمین هستم وهدفم بالا بردن فرهنگ زیست محیطی جامعه از طریق فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز است. این وبلاگ سعی دارد، مسایل زیست محیطی را مورد نقد وبررسی قراردهد

آزمایشگاه شیمی آب (مرجع و معتمد) سازمان حفاظت محیط زیست

آنالیز و اندازه گیری

پارامترها:

(PH,COD,BOD,TDS,TSS,EC,DO)

قلیائیت کل(کربنات و بیکربنات)

سختی کل،کلسیم،منیزیم،کدورت،دترجنت،کلراید،فسفات،آمونیاک،سولفات،نیترات

ونیتریت.

بخش هوا- منابع ثابت: NO,NO2,CO,CO2,O2,NOx,SO2,CxHy,H2S

منابع سیار: PM10

 

Web Site

http://bahare-tabiat.blogfa.com

http://bahare-tabiat.blogsky.com

http://www.maheri.8m.com

تماس با بهار طبیعت:

bahare_tabiat@yahoo.com

 

 

اطلاعیه

با مشاهده هر گونه تخلفات زیست محیطی،اعم از تخلفات :آلوده نمودن محیط زیست طبیعی یا محیط زیست انسانی،تخریب طبیعت و محیط زیست،حیوان آزاری،فروش و نگهداری  غیر مجاز و غیر قانونی حیوانات،شکاروصید غیرمجاز و زنده گیری وحوش، تخریب محیط زیست ومنابع طبیعی و جنگل و مرتع،ازبین بردن رستنیها.......

حامیان حیوانات و حیات وحش می توانند موارد تخلف را از طریق شماره تماس ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

موارد فوق به استناد مواد 10 و 11 قانون شکار و صید جمهوری اسلامی ایران و ماده 679 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب ، ومتخلفین مستوجب تحت تعقیب و مجازات قانونی قرار می گیرند.

از نظر قانونی کارواش از منازل مسکونی چقدر باید فاصله داشته باشد ؟ و اگر از طرف صاحب کارواش اذیت وآزاری به خانواده‌ها شود چه کار باید کرد؟

 

هر چند بنا بر نظر بعضی حقوقدانان تکالیف قانونی درخصوص برخورد با واحدهای آلاینده به موجب ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست، همچنین به استناد ماده 11 و تبصره ذیل ماده 10 قانون موصوف،به سازمان حفاظت محیط زیست محول شده است، لیکن بنا بر استدلال دیگر حقوقدانان رسیدگی به این موضوع براساس بند 20 ماده‌ 55 قانون شهرداری‌هاجلوگیری از ایجاد و تأسیس تمامی اماکنی که به نحوی موجب بروز مزاحمت برای ساکنان شهر می‏شوند، جزو وظایف شهرداری‌ها گنجانده شده و شهرداری‌ها را مکلف کرده تا از تاسیس کارگاه‌ها، گاراژهای عمومی، تعمیرگاه‌ها، مراکز دامداری و به‌طور کلی تمامی مشاغلی که به نحوی برای ساکنان شهر ایجاد مزاحمت می‌کنند، جلوگیری کند لذا پیشنهاد می‌شود در بدو امر شکایت خود را در شهرداری و سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح و سپس موضوع را به‌عنوان مزاحمت (از جنبه کیفری) در دادسرای محل وقوع جرم و تحت عنوان رفع مزاحمت (از جنبه حقوقی) در محاکم حقوقی مورد پیگیری قرار دهید.

جریمه بوق بی جا 300 هزار تومان

قانون،علیه رفع آلودگی صوتی

تعیین نرخ آلودگی صوتی، بررسی لایحه هوای پاک ، ماده 29 این لایحه بر مقوله آلودگی صوتی متمرکز است. این ماده می گوید هرگونه آلودگی صوتی به وسیله منابع ثابت و متحرک، ممنوع است و جریمه هایی که برای ایجادکنندگان این آلودگی ها تعیین شده است در مقایسه با گذشته، افزایشی محسوس داشته است

بوق بزنی

 

آلودگی صوتی اگر از سوی منابع ثابت باشد، جریمه نقدی از یک تا دو میلیون تومان دارد، اما اخم این قانون به منابع متحرک تولیدکننده آلودگی صوتی، هم جدی است.نیروی انتظامی در تبصره یک ماده 29، مکلف شده است راننده وسیله نقلیه موتوری را که به گوش دیگران آسیب می زند در اولین جلسه 100 هزار تومان، در دومین جلسه 200 هزار تومان و در سومین جلسه 300 هزار تومان جریمه کند. در تبصره دوم همان ماده 29 قید شده است که آیین نامه اجرایی این ماده باید در مدت سه ماه از تاریخ ابلاغش تهیه شود و به تصویب هیات وزیران برسد.بر اساس ماده 31 قانون هوای پاک، ناجا و یگان حفاظت از محیط زیست، دو مسئول اصلی برای برخورد با واحدهای آلاینده هستند و وظیفه دارند به عنوان ضابطان دادگستری برای برخورد با واحدهای آلوده کننده، آستین بالا بزنند، اما در این میان مسلما ناجا و بخصوص پلیس راهور، مسئولیت بیشتری دارد.منبع اصلی آلودگی صوتی در شهرها، وسایل نقلیه متحرک مانند موتورسیکلت ها و خودروها هستند و در رتبه دوم، ساخت و سازها و واحدهای صنعتی آلاینده قرار دارند. مردم با این قانون به کودکانشان نیز می آموزند که بدانند بوق، وسیله سلام و احوالپرسی یا خداحافظی نیست؛ هیچ کس حق ندارد برای لذت یا ایجاد هیجان یا ترس، اگزوز وسیله نقلیه اش را دستکاری کند یا از بوق های نامتعارف و غیراستاندارد مثل صدای حیوانات یا شیپور استفاده کند

اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران : هر فعالیت اقتصادی وغیر اقتصادی که تخریب غیر قابل جبران بر محیط زیست وارد کند ممنوع است.

 

مجازات تخلیه و دفن مواد آلاینده درخاک

 

در ماده 19 لایحه حفاظت از خاک آمده است ،تخلیه و دفن مواد آلاینده اعم از مایع و جامد در خاک بدون رعایت مقررات زیست محیطی در غیر از مکان های تعیین شده ممنوع است.مرتکب ، علاوه بر جبران خسارت زیست محیطی به جزای نقدی دو تا پنج برابر خسارت وارده محکوم می شود.

 

فناوری و اطلاعات

 

کدام‌ باور های رایج درباره باتری گوشی‌های هوشمند درست و کدام‌ نادرست است؟

 

افسانه‌های شارژی

 

این روزها کسی را پیدا می‌کنید که گوشی موبایل نداشته باشد؟! حتی اگر جزو گوشی‌بازها و درگیر نصب اپلیکیشن‌های جورواجور نباشید، احتمالا باز هم برای تلفن‌کردن دست به سوی موبایل خواهید برد. یکی از نکاتی که برای همه کاربران گوشی‌های موبایل - چه کم‌مصرف‌ها و چه پرمصرف‌ها - اهمیت دارد، عمر مفید باتری و طول مدت نگهداری شارژ است. گاهی به شارژ گوشی نگاه می‌کنیم و می‌بینیم که هنوز ۲۰ درصد باقی دارد، اما ناگهان همه شارژ در کسری از ثانیه تخلیه می‌شود و حتی فرصت یک تماس کوتاه را هم پیدا نمی‌کنیم. حالا اگر در اینترنت درباره عمر باتری گوشی جست‌وجو کنید، با انواع باورها و توصیه‌های راست و دروغ روبه‌رو می‌شوید که درادامه صحت تعدادی از رایج‌ترین‌هایشان را بررسی می‌کنیم.

 

استفاده از شارژرهای متفرقه و غیراستاندارد به باتری آسیب می‌زند

 

هر گوشی باید با شارژر استاندارد مخصوص همان گوشی شارژ شود. شارژرهای استاندارد قادرند مقدار جریان الکتریکی هدایت‌شده به درون باتری را کنترل و وقتی باتری شارژ شد این جریان را متوقف کنند. اما اگر از شارژرهای متفرقه و غیراستاندارد استفاده کنید، ممکن است این قابلیت‌های امنیتی را نداشته باشند. وقتی جریان الکتریکی به‌مقدار کنترل نشده به درون باتری راه پیدا کند، موجب خروج بی‌رویه یون‌های لیتیوم و بروز آسیب خواهد شد. البته شاید هم بعضی شارژرهای متفرقه عملکرد قابل قبولی داشته باشند، اما تا حد امکان از شارژر گوشی‌های مدل دیگر استفاده نکنید.

 

رهاکردن شارژر در پریز موجب اتلاف انرژی می‌شود

 

این ایده تقریبا نادرست است.در مورد دستگاه‌هایی مثل گوشی موبایل که شارژرشان فقط از یک سیم تشکیل شده است، اگر شارژر در پریز باشد اما آن‌سوی سیم شارژر به هیچ دستگاهی متصل نباشد، برق مصرف نخواهد شد. اما درمورد کابل تلویزیون، لپ‌تاپ یا هر شارژر دیگری که یک بلوک هم به سیم‌شان متصل است، وقتی دستگاه در حالت استندبای باشد نیز مقدار اندکی برق مصرف خواهند کرد.

 

شارژ گوشی از طریق لپ‌تاپ برای باتری ضرر دارد

 

گوشی از طریق لپ‌تاپ آهسته‌تر شارژ می‌شود و این شارژشدن آهسته اصلا هم به ضرر باتری نیست، چون به‌این‌ترتیب فشار کمتری به یون‌های لیتیوم و ساختارهای پذیرنده‌شان وارد می‌شود و درنتیجه سلامت باتری حفظ خواهد شد. این درحالی‌است که شارژشدن خیلی سریع به باتری آسیب می‌زند و به‌همین خاطر گوشی‌های هوشمند را طوری می‌سازند که نتوانند از حد مشخصی سریع‌تر شارژ شوند.

 

خاموش‌کردن گه‌گاه گوشی موجب افزایش طول عمر باتری می‌شود

 

ساختار باتری‌های لیتیوم‌یون به‌گونه‌ای است که فشار وارده به باتری وقتی گوشی درحال استفاده نباشد تقریبا با زمانی که گوشی کاملا خاموش باشد برابر است. بنابراین با خاموش‌کردن کامل گوشی تفاوت چندانی حاصل نمی‌شود.

 

حتی وقتی شارژ باتری به صد درصد می‌رسد هنوز جا برای شارژ بیشتر وجود دارد

 

ظرفیت شارژ باتری گوشی‌های هوشمند از درصدی که برای کاربر نشان داده می‌شود بیشتر است. اما اگر این ظرفیت اضافه را کاملا استفاده کنید، طول عمر کلی باتری به‌مقدار زیادی کاهش می‌یابد. اما چرا؟ از لحاظ فنی اگر ظرفیت شارژ موجود درون باتری افزایش داده شود، در مقابل تعداد دفعاتی که باتری می‌تواند شارژ و تخلیه شود کاهش می‌یابد. برای این‌که باتری صدها یا هزاران بار چرخه شارژ را تحمل کند، باتری‌سازان مجبورند مقدار شارژ اضافه‌ای را که باتری می‌تواند دریافت کند در اندازه مشخصی نگه دارند.

 

برای این‌که علت این قضیه برایتان روشن‌تر شود، بیایید نگاه کوتاهی به طرز عملکرد باتری‌ها بیندازیم. باتری گوشی‌های هوشمند از نوع لیتیوم‌یون است. این باتری‌ها ساختاری دولایه دارند: یک لایه از لیتیوم کبالت اکسید و لایه دیگر از گرافیت ساخته شده است. انرژی باتری زمانی آزاد می‌شود که یون‌های لیتیوم از لایه گرافیت به‌سمت لایه لیتیوم کبالت اکسید حرکت کنند. اما موقع شارژ برعکسش اتفاق می‌افتد و یون‌های لیتیوم از لایه لیتیوم کبالت اکسید به‌سمت لایه گرافیت برمی‌گردند. مشکل عمر باتری و چرخه‌های شارژ دقیقاً از همین‌جا ناشی می‌شود. اگر یون‌های لیتیوم به‌مقدار بی‌رویه از لایه لیتیوم کبالت اکسید خارج شوند، ساختار اتمی این لایه فرو می‌ریزد. بنابراین باتری‌ها می‌توانند درصورت تخلیه تعداد بیشتری یون لیتیوم به ظرفیت شارژ بالای صد درصد برسند. اما چون ساختار داخلی باتری آسیب جدی می‌بیند، باتری‌سازان تعداد یون‌هایی را که اجازه خروج دارند محدود می‌کنند. ازاین‌رو معمولا در طول یک شارژ کامل فقط حدود نیمی از لیتیوم موجود در لایه لیتیوم کبالت اکسید تخلیه می‌شود.

 

باتری‌ها در هوای سرد عملکرد ضعیف‌تری دارند

برعکس درست است. یعنی استفاده از باتری در دماهای پایین و خنک نگه‌داشتن آن موجب بهبود عمر باتری می‌شود. به‌عبارتی نگه‌داشتن باتری در دماهای بالا طول عمر کلی باتری را کاهش می‌دهد. اما چرا گرما موجب تضعیف عمر باتری می‌شود؟ علتش به الکترولیت‌های مایعی برمی‌گردد که فاصله بین لایه لیتیوم کبالت اکسید و لایه گرافیت را پر می‌کنند و مانع تماس این دو جزء می‌شوند. یون‌های لیتیوم در حرکت بین لایه‌ها باید از این مایع الکترولیتی که از اجزای مهم ساختار باتری هستند عبور کنند. گرما روی مایع الکترولیت اثر مخرب دارد و اگر این جزء باتری صدمه ببیند، عمر مفید باتری افت خواهد کرد. این قضیه به‌ویژه برای باتری خودروهای برقی که در طول روز در معرض آفتاب قرار دارند مشکلی جدی است. اما درمورد گوشی‌های هوشمند همین که در دمای اتاق نگهداری شوند مشکلی نخواهد بود.البته درست است که در دماهای پایین عملکرد گوشی کمی کند می‌شود، چون یون‌های لیتیوم بر اثر سرما آهسته‌تر حرکت خواهند کرد و اگر بیرون واقعا سرد باشد انرژی‌رسانی از باتری به اجزا کمی با کندی صورت می‌گیرد. اما این تغییر خیلی جزئی است و موجب آسیب دائمی به باتری نمی‌شود.

 

تا میزان شارژ باتری به صفر درصد نرسیده شارژکردن جایز نیست

 

جالب است بدانید که باتری در زمان شارژ کامل و تخلیه کامل بیشترین فشار را تحمل می‌کند. بهترین وضعیت برای باتری شارژ ۵۰ درصد است، یعنی زمانی که نیمی از یون‌های لیتیوم در لایه لیتیوم کبالت اکسید و نیمی دیگر در لایه گرافیت قرار دارند. این موازنه حداقل فشار را به باتری وارد می‌کند و تحمل باتری را برای پذیرش دفعات بیشتر چرخه‌های شارژ افزایش می‌دهد. بنابراین برای افزایش طول عمر باتری بهتر است که میزان شارژ آن را بین ۲۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید. به‌این‌ترتیب مدت زمانی که هریک از لایه‌ها بیشترین حجم یون‌های لیتیوم را در خود خواهند داشت به حداقل می‌رسد. وقتی یون‌های لیتیوم به‌مقدار زیاد در یکی از لایه‌ها حضور داشته باشند، مثلا هنگام شارژ ۱۰۰ درصد، ساختار آن لایه تحت فشار قرار می‌گیرد.

 

روشن نگه‌داشتن وای‌فای و بلوتوث عمر باتری را کم می‌کند

 

جست‌وجوی وای‌فای و شبکه داده (Mobile Data) مقدار زیادی از انرژی باتری را مصرف می‌کند. یکی از دلایلی که شارژ باتری در مسیرهای رفت‌وآمد سریع‌تر تمام می‌شود، تلاش مداوم گوشی برای ردیابی وای‌فای یا شبکه‌های قابل اتصال است.

 

منبع: Wired