انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

مالچ پاشی نفتی در شنزارهای منطقه به منظور کنترل ریزگردها.

                                      به نام خداوند بخشنده مهربان  

 

 

 

درباره نویسنده واهداف وبلاگ (Habib_Maheri Environmental Engineer )

حبیب ماهری کارشناس مهندسی محیط زیست، با تجربه، عاشق طبیعت ایران زمین هستم وهدفم بالا بردن فرهنگ زیست محیطی جامعه از طریق فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز است. این وبلاگ سعی دارد، مسایل زیست محیطی را مورد نقد وبررسی قراردهد

آزمایشگاه شیمی آب (مرجع و معتمد) سازمان حفاظت محیط زیست

آنالیز و اندازه گیری

پارامترها:

(PH,COD,BOD,TDS,TSS,EC,DO)

قلیائیت کل(کربنات و بیکربنات)

سختی کل،کلسیم،منیزیم،کدورت،دترجنت،کلراید،فسفات،آمونیاک،سولفات،نیترات

ونیتریت.

بخش هوا- منابع ثابت: NO,NO2,CO,CO2,O2,NOx,SO2,CxHy,H2S

منابع سیار: PM10

 

Web Site

http://bahare-tabiat.blogfa.com

http://bahare-tabiat.blogsky.com

http://www.maheri.8m.com

تماس با بهار طبیعت:

bahare_tabiat@yahoo.com

 

 

اطلاعیه

با مشاهده هر گونه تخلفات زیست محیطی،اعم از تخلفات :آلوده نمودن محیط زیست طبیعی یا محیط زیست انسانی،تخریب طبیعت و محیط زیست،حیوان آزاری،فروش و نگهداری  غیر مجاز و غیر قانونی حیوانات،شکاروصید غیرمجاز و زنده گیری وحوش، تخریب محیط زیست ومنابع طبیعی و جنگل و مرتع،ازبین بردن رستنیها.......

حامیان حیوانات و حیات وحش می توانند موارد تخلف را از طریق شماره تماس ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

موارد فوق به استناد مواد 10 و 11 قانون شکار و صید جمهوری اسلامی ایران و ماده 679 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب ، ومتخلفین مستوجب تحت تعقیب و مجازات قانونی قرار می گیرند.

از نظر قانونی کارواش از منازل مسکونی چقدر باید فاصله داشته باشد ؟ و اگر از طرف صاحب کارواش اذیت وآزاری به خانواده‌ها شود چه کار باید کرد؟

 

هر چند بنا بر نظر بعضی حقوقدانان تکالیف قانونی درخصوص برخورد با واحدهای آلاینده به موجب ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست، همچنین به استناد ماده 11 و تبصره ذیل ماده 10 قانون موصوف،به سازمان حفاظت محیط زیست محول شده است، لیکن بنا بر استدلال دیگر حقوقدانان رسیدگی به این موضوع براساس بند 20 ماده‌ 55 قانون شهرداری‌هاجلوگیری از ایجاد و تأسیس تمامی اماکنی که به نحوی موجب بروز مزاحمت برای ساکنان شهر می‏شوند، جزو وظایف شهرداری‌ها گنجانده شده و شهرداری‌ها را مکلف کرده تا از تاسیس کارگاه‌ها، گاراژهای عمومی، تعمیرگاه‌ها، مراکز دامداری و به‌طور کلی تمامی مشاغلی که به نحوی برای ساکنان شهر ایجاد مزاحمت می‌کنند، جلوگیری کند لذا پیشنهاد می‌شود در بدو امر شکایت خود را در شهرداری و سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح و سپس موضوع را به‌عنوان مزاحمت (از جنبه کیفری) در دادسرای محل وقوع جرم و تحت عنوان رفع مزاحمت (از جنبه حقوقی) در محاکم حقوقی مورد پیگیری قرار دهید.

جریمه بوق بی جا 300 هزار تومان

قانون،علیه رفع آلودگی صوتی

تعیین نرخ آلودگی صوتی، بررسی لایحه هوای پاک ، ماده 29 این لایحه بر مقوله آلودگی صوتی متمرکز است. این ماده می گوید هرگونه آلودگی صوتی به وسیله منابع ثابت و متحرک، ممنوع است و جریمه هایی که برای ایجادکنندگان این آلودگی ها تعیین شده است در مقایسه با گذشته، افزایشی محسوس داشته است

بوق بزنی

آلودگی صوتی اگر از سوی منابع ثابت باشد، جریمه نقدی از یک تا دو میلیون تومان دارد، اما اخم این قانون به منابع متحرک تولیدکننده آلودگی صوتی، هم جدی است.نیروی انتظامی در تبصره یک ماده 29، مکلف شده است راننده وسیله نقلیه موتوری را که به گوش دیگران آسیب می زند در اولین جلسه 100 هزار تومان، در دومین جلسه 200 هزار تومان و در سومین جلسه 300 هزار تومان جریمه کند. در تبصره دوم همان ماده 29 قید شده است که آیین نامه اجرایی این ماده باید در مدت سه ماه از تاریخ ابلاغش تهیه شود و به تصویب هیات وزیران برسد.بر اساس ماده 31 قانون هوای پاک، ناجا و یگان حفاظت از محیط زیست، دو مسئول اصلی برای برخورد با واحدهای آلاینده هستند و وظیفه دارند به عنوان ضابطان دادگستری برای برخورد با واحدهای آلوده کننده، آستین بالا بزنند، اما در این میان مسلما ناجا و بخصوص پلیس راهور، مسئولیت بیشتری دارد.منبع اصلی آلودگی صوتی در شهرها، وسایل نقلیه متحرک مانند موتورسیکلت ها و خودروها هستند و در رتبه دوم، ساخت و سازها و واحدهای صنعتی آلاینده قرار دارند. مردم با این قانون به کودکانشان نیز می آموزند که بدانند بوق، وسیله سلام و احوالپرسی یا خداحافظی نیست؛ هیچ کس حق ندارد برای لذت یا ایجاد هیجان یا ترس، اگزوز وسیله نقلیه اش را دستکاری کند یا از بوق های نامتعارف و غیراستاندارد مثل صدای حیوانات یا شیپور استفاده کند

اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران : هر فعالیت اقتصادی وغیر اقتصادی که تخریب غیر قابل جبران بر محیط زیست وارد کند ممنوع است

 

خطاب به شکارچیان و همه کسانی که به نگهداری ظالمانه حیوانات اصرار دارند، بگویید:

 

کسی که انگشتش روی یک ماشه است و می خواهد آن را بچکاند چه چیزی عایدش می شود بجز جسد غرق در خون یک حیوان، آیا دیدن این صحنه لذت دارد؟ از همه کسانی هم که حیوانات را در قفس نگه می دارند، می پرسم اگر شما را از زن و بچه هایتان جدا کنند و به جایی دور ببرند چه کار خواهید کرد؟

 

 

فرو رفتن یک زیست‌بوم ارزشمند در باتلاقی از مالچ نفتی

 

بهتر است مسئولان به جای مراجعه به آدرس غلط و به بارآوردن بحران غیرقابل جبرانی دیگر، رد پای ریزگردها را به درستی تعقیب کنند. در این صورت قطعا خاستگاه ریزگردها را در تالاب‌های خشک‌شده این استان بویژه هورالعظیم خواهند یافت نه شنزارهایی هزاران‌ساله.

 

نابودی زیست بوم ارزشمند منطقه حفاظت‌شده میشداغ خوزستان بر اثر مالچ‌پاشی بی‌رویه

 

منطقه بی‌نظیر میشداغ که تنها از عنوان حفاظت‌شده برخوردار است بی‌آنکه در عمل از آن حفاظتی صورت گرفته باشد بویژه در دو سال گذشته دچار صدمات جبران‌ناپذیری شده‌است که شکافته شدن زمینش در منطقه زلیجان توسط لودرهای معدنکاو و غرق شدن آهوانش در کانال آبرسانی ام‌الدبس مهم‌ترین آنهاست. آهوان زیبایی که در نتیجه ناامنی منطقه به مرز عراق گریخته بودند، برخی‌شان توسط شکارچیان عراقی از پای درآمدند و آنها که به میشداغ بازگشتند در کانال آبرسانی ام‌الدبس گرفتار شدند تا شاهد کاهش چشمگیر جمعیت این گونه در منطقه باشیم.اما متاسفانه علاوه بر همه این بی‌رحمی‌هایی که در سایه بی‌توجهی مسئولان بر این منطقه روا داشته شده اکنون فاجعه‌ای جدید از راه رسیده تا نفس‌های به‌شماره افتاده این زیستگاه را هم برای همیشه متوقف کند.

 

مالچ پاشی نفتی در شنزارهای منطقه به منظور کنترل ریزگردها.

 

مالچ پاشی، حیات را در رگ‌های این شنزارها می‌خشکاند. این اقدام کارشناسی‌نشده تمام گونه‌های گیاهی و جانوری منطقه را نابود خواهد کرد که بیشترین تلفات شامل خزندگانی ارزشمند مانند افعی شاخدار عربی، بوای شنی عربی، آگامای سروزغی عربی، اسکینک معمولی، سوسمار انگشت شانه ای اشمیت، همچنین انواع و اقسام حشرات و پستانداران کوچک مثل جربیل پاسفید و حتی پامسواکی کوچک خواهد شد.پوشش گیاهی سبز، غنی و کمیاب منطقه حفاظت‌شده میشداغ زیر سیاهی مالچ در حال نابودی است .س پاشیدن مواد نفتی چرب و غلیظ روی درختان و بوته‌ها باعث انسداد روزنه‌های برگ این گیاهان می‌شود و راه تنفس آنها را می‌بندد و از سوی دیگر ماسه‌هایی را که این گیاهان در آن ریشه دوانده‌اند سخت می‌کند. نتیجه این می‌شود که از پوشش گیاهی منطقه به جز گیاهانی قیراندود و خشکیده که سیاهی‌شان را می‌توان نمادی از روسیاهی ما در برابر نسل‌های آینده دانست، چیزی باقی نمی‌ماند.این شنزارها قدمتی هزاران ساله دارند و زیستگاه بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی هستند در حالی که ریزگردها کمتر از دو دهه است که به جان مردم خوزستان افتاده‌اند. حالا سوالی که برای مردم منطقه مطرح است این است که آیا این بذرمرگبار با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست در منطقه حفاظت‌شده میشداغ پاشیده شده؟ آیا نابود کردن این زیستگاه ارزشمند با اجازه و هماهنگی نهادهای ذی‌ربط در حال انجام است؟

 

تا کنون هیچ مستندی مبنی بر ارتباط شنزارهای منطقه حفاظت‌شده میشداغ با پدیده ریزگردها ارائه نشده، بهتر است مسئولان به جای مراجعه به آدرس غلط و به بارآوردن بحران غیرقابل جبرانی دیگر، رد پای ریزگردها را به درستی تعقیب کنند. در این صورت قطعا خاستگاه ریزگردها را در تالاب‌های خشک‌شده این استان بویژه هورالعظیم خواهند یافت. تالاب‌هایی که تاریخ نابودی‌شان با تاریخ تولد ریزگردها بیشتر منطبق است.قطعا مسئولان اینها را به مراتب بهتر و با جزئیات بیشتر می‌دانند اما منفعت‌طلبی‌ها ایجاب می‌کند به جای پرداختن به عامل اصلی بحران، به بهانه رفع آن، مشکلی دیگر به مصائب این استان رنج‌دیده اضافه کنند.