انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

انسان و طبیعت

محیط زیست طبیعی و انسانی - قوانین و مقررات - استانداردهای زیستمحیطی - فناوری اطلاعات

ساخت توربین های بی صدا با الهام از بال جغدها

به نام خداوند بخشنده مهربان  

 

 

 

درباره نویسنده واهداف وبلاگ (Habib_Maheri Environmental Engineer )

حبیب ماهری کارشناس مهندسی محیط زیست، با تجربه، عاشق طبیعت ایران زمین هستم وهدفم بالا بردن فرهنگ زیست محیطی جامعه از طریق فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز است. این وبلاگ سعی دارد، مسایل زیست محیطی را مورد نقد وبررسی قراردهد

آزمایشگاه شیمی آب (مرجع و معتمد) سازمان حفاظت محیط زیست

آنالیز و اندازه گیری

پارامترها:

(PH,COD,BOD,TDS,TSS,EC,DO)

قلیائیت کل(کربنات و بیکربنات)

سختی کل،کلسیم،منیزیم،کدورت،دترجنت،کلراید،فسفات،آمونیاک،سولفات،نیترات

ونیتریت.

بخش هوا- منابع ثابت: NO,NO2,CO,CO2,O2,NOx,SO2,CxHy,H2S

منابع سیار: PM10

 

Web Site

http://bahare-tabiat.blogfa.com

http://bahare-tabiat.blogsky.com

http://www.maheri.8m.com

تماس با بهار طبیعت:

bahare_tabiat@yahoo.com

 

 

اطلاعیه

با مشاهده هر گونه تخلفات زیست محیطی،اعم از تخلفات :آلوده نمودن محیط زیست طبیعی یا محیط زیست انسانی،تخریب طبیعت و محیط زیست،حیوان آزاری،فروش و نگهداری  غیر مجاز و غیر قانونی حیوانات،شکاروصید غیرمجاز و زنده گیری وحوش، تخریب محیط زیست ومنابع طبیعی و جنگل و مرتع،ازبین بردن رستنیها.......

حامیان حیوانات و حیات وحش می توانند موارد تخلف را از طریق شماره تماس ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

موارد فوق به استناد مواد 10 و 11 قانون شکار و صید جمهوری اسلامی ایران و ماده 679 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب ، ومتخلفین مستوجب تحت تعقیب و مجازات قانونی قرار می گیرند.

از نظر قانونی کارواش از منازل مسکونی چقدر باید فاصله داشته باشد ؟ و اگر از طرف صاحب کارواش اذیت وآزاری به خانواده‌ها شود چه کار باید کرد؟

هر چند بنا بر نظر بعضی حقوقدانان تکالیف قانونی درخصوص برخورد با واحدهای آلاینده به موجب ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست، همچنین به استناد ماده 11 و تبصره ذیل ماده 10 قانون موصوف،به سازمان حفاظت محیط زیست محول شده است، لیکن بنا بر استدلال دیگر حقوقدانان رسیدگی به این موضوع براساس بند 20 ماده‌ 55 قانون شهرداری‌هاجلوگیری از ایجاد و تأسیس تمامی اماکنی که به نحوی موجب بروز مزاحمت برای ساکنان شهر می‏شوند، جزو وظایف شهرداری‌ها گنجانده شده و شهرداری‌ها را مکلف کرده تا از تاسیس کارگاه‌ها، گاراژهای عمومی، تعمیرگاه‌ها، مراکز دامداری و به‌طور کلی تمامی مشاغلی که به نحوی برای ساکنان شهر ایجاد مزاحمت می‌کنند، جلوگیری کند لذا پیشنهاد می‌شود در بدو امر شکایت خود را در شهرداری و سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح و سپس موضوع را به‌عنوان مزاحمت (از جنبه کیفری) در دادسرای محل وقوع جرم و تحت عنوان رفع مزاحمت (از جنبه حقوقی) در محاکم حقوقی مورد پیگیری قرار دهید.

 

جریمه بوق بی جا 300 هزار تومان

قانون،علیه رفع آلودگی صوتی

تعیین نرخ آلودگی صوتی، بررسی لایحه هوای پاک ، ماده 29 این لایحه بر مقوله آلودگی صوتی متمرکز است. این ماده می گوید هرگونه آلودگی صوتی به وسیله منابع ثابت و متحرک، ممنوع است و جریمه هایی که برای ایجادکنندگان این آلودگی ها تعیین شده است در مقایسه با گذشته، افزایشی محسوس داشته است.

بوق بزنی

آلودگی صوتی اگر از سوی منابع ثابت باشد، جریمه نقدی از یک تا دو میلیون تومان دارد، اما اخم این قانون به منابع متحرک تولیدکننده آلودگی صوتی، هم جدی است.نیروی انتظامی در تبصره یک ماده 29، مکلف شده است راننده وسیله نقلیه موتوری را که به گوش دیگران آسیب می زند در اولین جلسه 100 هزار تومان، در دومین جلسه 200 هزار تومان و در سومین جلسه 300 هزار تومان جریمه کند. در تبصره دوم همان ماده 29 قید شده است که آیین نامه اجرایی این ماده باید در مدت سه ماه از تاریخ ابلاغش تهیه شود و به تصویب هیات وزیران برسد.بر اساس ماده 31 قانون هوای پاک، ناجا و یگان حفاظت از محیط زیست، دو مسئول اصلی برای برخورد با واحدهای آلاینده هستند و وظیفه دارند به عنوان ضابطان دادگستری برای برخورد با واحدهای آلوده کننده، آستین بالا بزنند، اما در این میان مسلما ناجا و بخصوص پلیس راهور، مسئولیت بیشتری دارد.منبع اصلی آلودگی صوتی در شهرها، وسایل نقلیه متحرک مانند موتورسیکلت ها و خودروها هستند و در رتبه دوم، ساخت و سازها و واحدهای صنعتی آلاینده قرار دارند. مردم با این قانون به کودکانشان نیز می آموزند که بدانند بوق، وسیله سلام و احوالپرسی یا خداحافظی نیست؛ هیچ کس حق ندارد برای لذت یا ایجاد هیجان یا ترس، اگزوز وسیله نقلیه اش را دستکاری کند یا از بوق های نامتعارف و غیراستاندارد مثل صدای حیوانات یا شیپور استفاده کند.

اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران : هر فعالیت اقتصادی وغیر اقتصادی که تخریب غیر قابل جبران بر محیط زیست وارد کند ممنوع است

 

فناوری

 

ساخت توربین های بی صدا با الهام از بال جغدها

 

در دنیای پرندگان، جغدها از ماهرترین شکارچیان به شمار می آیند. اکنون دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که می توان با الگوبرداری از ساختار بال این پرنده، نسل جدیدی از توربین های بادی و همچنین هواپیماهای متفاوتی ساخت که عملکرد پربازده تری نسبت به نمونه های فعلی داشته باشند. مطالعات صورت گرفته نشان می دهد لبه های منحصربه فرد بال جغدها تاثیر چشمگیری در پرواز باثبات و ماهرانه شان دارد و حالا همین نکته دستمایه مطالعات جدید دانشمندان در توسعه فناوری های مهم شده است. نگاهی دقیق به لبه بال های جغد، گویای همه چیز است. این بخش از بال های این پرنده، ساختاری اره مانند و دندانه ای دارد. این ساختار موجب می شود جغدها در حین پرواز سر و صدای ناچیزی تولید کنند و جالب این که همین قابلیت به آنها در شکار دقیق هنگام شب کمک زیادی می کند.دانشمندان به این نکته دقت زیادی کرده و مدل های رایانه ای متنوعی برای بهره گیری از آن در توسعه برخی صنایع ارائه کرده اند. آنها این ویژگی را به دنیای توربین های بادی منتقل کرده و حتی در آزمایش هایی که در تونل باد انجام داده اند نیز به آنچه می خواسته رسیده اند.تیمی از دانشمندان دانشگاه چیبا در ژاپن متوجه شدند ساختار دندانه ای شکل سر بال جغدها جریان هوای متلاطم در اطراف آن را کنترل می کند و حالا آنها به دنبال این هستند که همین ویژگی را در ماشین آلاتی مثل توربین های بادی به کار گیرند.یکی از این دانشمندان می گوید: جغدها به واسطه پرواز بی سر و صدایی که دارند در دنیای جانوران به عنوان یک مورد خاص در نظر گرفته می شوند. آنها بال های منحصر به فردی دارند. ما در تلاش بوده ایم به درک درستی از این ویژگی برسیم و از آن در توسعه دانش مرتبط با تولیداتی استفاده کنیم که علم آیرودینامیک نقش بسزایی در کارایی آنها دارد. ما از این ایده در تولید محصولاتی با سر و صدای به مراتب کمتر استفاده می کنیم.این دانشمندان مدل هایی از بال ها را کنار یکدیگر قرار داده، در حالی که نوک برخی از آنها با الهام گرفتن از سر بال جغدها ساختاری دندانه ای داشتند. مقایسه صورت گرفته میان این نوع بال ها با بال های معمولی گویای همه چیز بود. آنها برای اثبات موثربودن این نوع ساختار در تولید توربین ها، بال های ساخته شده را در تونل باد با سرعت پایین مورد آزمایش قرار دادند و به نتایج جالب توجهی دست یافتند.اکنون می توان به جرات گفت ساختار منحصر به فرد بال جغدها الگویی ایده آل برای ساخت نسل جدیدی از پره توربین ها، بال هواپیماها و سایر فناوری هایی است که با جریان هوا در ارتباط است.در حال حاضر سر و صدای زیاد توربین های بادی، یکی از چالش های اصلی در راه توسعه آنهاست؛ به طوری که نمی توان آنها را در بسیاری از مناطق توسعه داد. اما اگر با این ایده بتوان توربین هایی ساخت که سر و صدای به مراتب کمتری داشته باشند آن گاه باید گفت تغییری بزرگ در راه است.

 

منبع:

 

Science Alert

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد